Wednesday, March 28, 2012

UIA-Asasi Bahasa Inggeris

Assalamualaikum. 

Entri khas untuk adik-adik lepasan SPM. Sudah pilih bidang pengajian dalam UPU? Kalau sudah, alhamdulillah. Sabarlah menunggu keputusannya nanti ya? In shaa Allah seiring dengan kecemerlangan keputusan itu dapatlah universiti yang diidam-idamkan. Ada yang mohon UIA? 

Saya akan bercerita tentang salah sebuah program asasi yang ada di UIA, iaitu Asasi Bahasa Inggeris. Ramai rupanya yang tersalah mengerti dan menyamakan Asasi BI di UIA adalah sama dengan Asasi TESL di UiTM. Tidak sama sekali ya? Untuk pencerahan, Asasi TESL merujuk kepada Teaching English as a Second Language. TESL memang dikhususkan untuk pengajaran di sekolah, tetapi tidak semestinya bagi Asasi BI.

Saya merupakan pelajar lepasan Asasi BI di UIA. Sekarang (saat entri ini diedit semula), saya sudah berada dalam tahun kedua di UIA Gombak dalam bidang Bahasa Inggeris & Kesusasteraan. Saya pun pada mulanya keliru juga, apa bezanya Asasi BI dan Asasi TESL ini? Alhamdulillah, pensyarah kursus ini banyak menerangkan tentang apa yang bakal kami hadapi sepanjang tahun pengajian nanti. Kata pensyarah saya, tidak semestinya graduan Bahasa Inggeris di UIA akan menjadi cikgu atau pensyarah. Skop kerjaya untuk graduan kursus ini sangat luas. Contohnya boleh diserap ke bahagian komunikasi, perbankan dan banyak lagi bidang yang memerlukan graduan lepasan Bahasa Inggeris. Contoh terdekat ialah pensyarah saya sendiri yang pernah berkhidmat di Media Prima Berhad & Astro sebagai penulis sari kata televisyen (subtitlist). 

Berikut adalah di antara subjek yang akan dipelajari bagi pelajar Asasi BI di UIA. Mungkin terdapat beberapa perubahan yang berlaku dari tahun ke tahun.

Subjek teras:
Semester I:
1. Reading & Analytical Thinking: Drama
2. Oral Communication Skill
3. Introduction to Human Sciences
4. Grammar

Semester II:
1. Reading & Analytical Thinking: Poetry
2. Introduction to the Study of English Language
3. Basic Research Method
4. Introduction to Critical Thinking
5. Introduction to Islamic Revealed Knowledge

Dan antara subjek sampingan seperti English Language, Arabic Language dan Computer. Oh ya, juga ada subjek dari Leadership and Training Department iaitu Study Circle/Fardhu Ain/Tilawah. 

Jangan risau apabila anda kurang menyerlah dalam bahasa Inggeris. Pensyarah tidak lokek memberikan pendedahan tentang kursus dengan lebih mendalam pada waktu minggu taaruf nanti. Oh ya, ke mana arah tuju lepasan CFS dalam bidang Asasi BI ini apabila hendak menyambung ke pengajian peringkat ijazah sarjana muda?

Saya akui memang skop tidak luas apabila ingin menyambung pengajian ke peringkat ijazah sarjana muda. Hanya ada dua pilihan sahaja iaitu:

1. Ijazah Sarjana Muda Sains Kemanusiaan (Bahasa Inggeris & Kesusasteraan)
2. Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (TESL)

Untuk TESL, anda perlu memohon melalui Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Jika anda tidak memohon TESL, secara automatiknya akan diserap ke bidang Bahasa Inggeris dan Kesusasteraan. Satu kelebihan di UIA ini ialah anda tidak perlu mengisi semula UPU selepas tamat asasi ini. 

Entri lain yang mungkin membantu anda:

UIA dan Bahasa Arab (http://nurshifatuzzinnirah.blogspot.com/2012/03/uia-dan-bahasa-arab.html)
UIA dan English Placement Test (http://nurshifatuzzinnirah.blogspot.com/2012/03/uia-dan-english-placement-test-ept.html)






235 comments:

  1. laa berbeza rupanya. selalu salah faham ingat tesl. hihi.

    ReplyDelete
  2. hye dear tq drop comen kat n3 sy..
    hehehe..sy bi pm belum katam lagi.. hahaha..pape pn smoge dak2 abes spm cr u btol2 di iktiraf cm uia kn awk :)..

    ReplyDelete
  3. @GADIS INI

    hikhik, u lain pun diiktiraf jugak ^3^

    ReplyDelete
  4. thanx for the info..sy xapply uia tp apply ump..hehee

    ReplyDelete
  5. @profmie

    sama-sama. apply la mana2 u pun, nanti belajar betul2 ^___^ u yg bagus x menjamin masa depan gak kalu malas :)

    ReplyDelete
  6. @Noraim

    Asasi bi di uia ni tak menjerumus ke arah tesl je. dia luas skopnya. :) kalu tesl, mmg confirm kena mengajar tp kalu ben ni, bleh jadi macam2

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum..saya nak tanya sat..asasi bi kt uia ni kn x sm ngn tesl..klu tesl mg cnfirm akn ngjar klu da abis nnt..klu asasi bi ni selain translator dgn subtitlist,dia blh jadi ap lg?? ada kgkwn sy ckp kita blh go on bidang hospital klu kita minat tp sya xbrpa psti smpai mn kbnaran dy..hope awak blh jelaskn pd sy..tima ksih awak :)

    ReplyDelete
  8. @NajAa ajLAa ZaiNUddiN

    ooo, rasanya lecturer pnh bagitau bidang tu. kalu x silap clinical linguistics kot, yg tlg bebudak disabilities seumpamanya tu. tp kena ada degree jugak kot dlm bidang sains kesihatan seumpamanya. kalu x clinical pn myb neurolinguistics, kaji psl perkembangan otak manusia & kaitannya dgn perkembangan bahasa pertuturan ^_^

    harap dpt membantu awak :)

    ReplyDelete
  9. mmg x sama ngan TESL & Asasi English ni.. tp skop kerja for BEN ni lg luas dr TESL :)

    ReplyDelete
  10. @Haruno Hana 하나

    btul tu, sebab tak semestinya kita akan jadi cikgu kan ^_^

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum! Banyak info yang saya dapat kat sini! Thanks sgt-sgt.Alhamdulillah.cuma saya nak tau,lepas habis asasi benl ni, ape kelayakan untuk ke Ijazah sarjana muda pendidikan (TESL)? Lepas asasi, kita boleh mohon IPTA selain UIA untuk sambung degree? terima kasih cik Pija kerana meluangkan masa!!! Syukran!

    ReplyDelete
  12. Thanks for the info!!

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah.. tnkiu kakakk. sye powm bkl menjejakkan kaki ke UIA dalam program asasi bahasa inggeris. skrg sye da paham yg asasi bahasa inggeris is differ than tesl. always think they are same before this.. TQVM<3
    =,=

    ReplyDelete
  14. @Anonymous

    Wassalam. maaf lambat reply :) kelayakan utk tesl di UIA, first of all mmg kena lepas medsi & interview under kptm. utk kelayakan akademik pulak, muet sekurang2nya band 3. pointer asasi kena 2.75 ke atas. rasanya ni saja :)

    ReplyDelete
  15. akak. result spm nak kena cemerlang lah ek?

    ReplyDelete
  16. @ena

    kadang-kadang result yg bagus pun belum menjamin tempat di IPTA, tak kiralah di UIA atau mana-mana universiti. segala-galanya bergantung kpd rezeki tp tak bermakna kita hanya perlu tunggu tanpa perlu buat apa-apa. teruskan berdoa ya dik! :)

    ReplyDelete
  17. I was a BEN graduate but I applied TESL during my 1st degree at the main camp. Hairannya, ada jugak budak2 asasi UIA masa tu (dr kos2 lain) yg percaya BEN tu TESL. Saya sendiri dgr. Entry ni sangat bagus utk lepasan SPM. Tapi sekarang ni, bila dah ambik TESL, x semestinya jadi cikgu dah. Kwn2 saya graduan TESL UIA ada je keje dgn swasta, jadi lecturer UIA sebab graduan TESL kena hadir interview kelak, tapi ada je yg x minat jadi cikgu, tolak. Skrg ni, dunia dah terbalik. x semestinya bidang yg kita ambil masa degree tu menentukan kerjaya kita kelak. x semestinya mcm farah Adeeba tu kan LBB Grad tapi jadi Selebriti. Tapi, ramai respect la graduan2 UIA.

    ReplyDelete
  18. @mr. khairul anuar

    oh really? nampaknya rezeki x bergantung kpd apa yg kita pelajari sewaktu di universiti. sy masih ingat TESL hanya jd cikgu/lecturer saja & peluang kerjaya x luas.

    terima kasih atas pencerahannya :)

    ReplyDelete
  19. Salam...

    Wah..bagus entry ni, boleh inform drg kat luar tu yg salu confuse BENL with Tesl. Bukan time CFS je, dkt main campus pun ade gak yg tak tahu lagi. Akak pun a proud BENL student gak. Dah final semester da.InSyaAllah.. So, to all you Benl juniors, akak doakan selamat belajar! :)

    ReplyDelete
  20. salam. sy lepasan spm 2012, tengah tunggu result spm ni. sy still takut2 nak apply uia utk asasi human science ni since i knew kena ada 3test yg wajib kena seat. sy sgt2 tak mahir in arab. sy mmg ad belajar arab, tp istilah sy dulu cuma 'study for exam' and result pun memang cukup2 makan, tu pun pulun habis. rasa2 sy layak tak nak apply upu ni? sy takut if sy failed, i'll disappoint my parents sampai kena repeat semua tu. tolong explain. it just for my advice and im surely i'll take note of your words. sincerely need help =(

    ReplyDelete
  21. @being-ieraazmi

    Dulu saya tak serasi dgn BENL. Sometimes rasa mcm nak tukar course but now alhamdulillah rasa best pulak belajar.

    Thankyou senior! :)

    ReplyDelete
  22. @Anonymous

    Tak apa je if tak ada basic Arabic pun. Tak perlu risau. Nanti akan masuk kls Bahasa Arab then lecturer akan ajar secara details ^___^

    Boleh tanya lebih lanjut di facebook.com/filzati.noor or Twitter @filzatiNFZ or emel izzfiez@gmail.com

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum.....sy un lps spm 2012....sy ni x mahir sgt dlm subjek bi ni...tp sy minat sgt dgn subjk bi ni...klu diberi peluang utk smbung bljr inshaallh sy akn lakukn yg trbaik...tp sy masih confuse nk amek tesl atau ben 2?akak rs yg mna yg trbaik utk sy (:

    ReplyDelete
  24. @Anonymous

    Waalaikumussalam.

    Tu semua bergantung kpd minat & cita-cita awak. Klu rasa nak mengajar budak-budak sekolah, blh teruskan dgn ambil TESL. Bljr TESL bermakna awak belajar utk mengajar.

    Lain pulak dgn BENL. Skop subjeknya sgt luas, dan semestinya kita belajar bkn utk mengajar budak-budak sekolah mcm kalau ambil TESL. Ambil BENL pun kadang-kadang blh jugak jd cikgu/lecturer.

    Sbrg pertanyaan lanjut blh emel akak di izzfiez@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Salam. Nk tanya klau masa degree tu xdapat smbung tesl mksdnya kna sambung course literature la ye ? Then bila ambk literature ni kira confirm la xblh jd ckgu bi ? Btw, akak skrg samubg degree in Tesl eh ? :D

    ReplyDelete
  26. salam. akak, kos ben ni ada tak kat luar negara? :)

    ReplyDelete
  27. @Anonymous

    Wassalam. Ya, kalau application utk TESL x berjaya, automatiknya akan diserap ke dalam bidang English Language & Literature. By default, semua students Asasi BI UIAM ini mmg nanti bila ke degree x perlu apply major mcm course lain sbb hanya ini pilihan yg kita ada selain TESL (or any EDU course) yg kena apply through MOE tu.

    X semestinya x ambil course yg berkaitan dgn EDU x boleh jd cikgu. Boleh je, after habis degree, try sambung KPLI (if ada lg), x pun sambung masters then jd lecturer. Rezeki ada di mana-mana dik :)

    Now akak dah tahun kedua dh in BENL. Apply TESL dulu x berjaya. And now akak rasa sgt comfortable dgn English ni

    ReplyDelete
  28. @Nur Dini

    Wassalam.

    Specifically utk course English Language and Literature mcm di UIA ni akak x pasti sangat ada ke tak di luar negara. Kebanyakan universiti banyak offer course mcm TESOL. Tp ada je pure English (bkn untuk mengajar). Kalau x silap, di UK dan Australia banyak.

    ReplyDelete
  29. Salam kak, masa foundation tesl kita kena bljr subjek2 basic mcm math mcm tu tak ? Ke dah spesific psl english je? Degree plk ada sbjek basic jgk ke yg selain english2 tu semua ?

    ReplyDelete
  30. @Anonymous

    Waalaikumussalam.

    Foundation BI di UIAM mmg x belajar langsung dah psl Maths, Bio, Sains etc etc. Semua belajar English & subjek agama only. Degree pulak lg banyak subjek (core+specialized+human science+agama)

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum .

      pakcik tumpang tanya . ada keluarga angkat . muslimah dari china ./ Ingin mengikuti pengajian foundation BI di UIAM untuk tempoh setahun . Adakah kursus itu di UIAM . bagaimana dan kosnya . bantu pakcik . Dia tidak mahu ambil diploma atau degree untuk BI . hanya untuk penguasaan BI untuk pengajian sains perubatan .
      terima kasih

      Delete
    2. assalamualaikum .

      pakcik tumpang tanya . ada keluarga angkat . muslimah dari china ./ Ingin mengikuti pengajian foundation BI di UIAM untuk tempoh setahun . Adakah kursus itu di UIAM . bagaimana dan kosnya . bantu pakcik . Dia tidak mahu ambil diploma atau degree untuk BI . hanya untuk penguasaan BI untuk pengajian sains perubatan .
      terima kasih

      Delete
    3. Wassalam wbt.

      Untuk mohon asasi BI di UIAM perlu ikut prosedur mcm lepasan SPM iaitu isi UPU. Bagi pelajar antarabangsa saya kurang pasti tentang hal ni. Foundation BI di Pusat Asasi UIA hanya setahun sbg persediaan untuk ambil ijazah dalam bidang yg sama ataupun TESL. Kosnya saya anggarkan dalam RM1K ke atas. Saya pun tak berapa ingat sebab dah dua tahun tinggalkan kehidupan asasi.

      Tapi saya nak bertanya untuk pengajian sains perubatan tu diploma, ijazah atau apa? Sbb kalau dah ada diploma, boleh terus apply untuk ambil degree BI di UIAM kampus Gombak.

      Delete
  31. Assalamualaikum . Akak, khmis ni InsyaAllah sy dpt result ... bleh x akak crite step by step , apa y sy patut buat untuk apply bnda ni ? Sy mmang mnat dngan English , tpi xtau mcm mna nk apply untuk uni ...

    ReplyDelete
  32. @Anis Fakhira

    Waalaikumussalam wbt.

    First thing first, result utk BI SPM paling minimum ialah A-. Kalau bawah drpd itu, susah sikitlah nak apply.

    Kalau BI SPM okey, nanti masa isi UPU Fasa ke-2 pilihlah Asasi Bahasa Inggeris. Akak x ingat berapa kod dia tp start dengan huruf Y. Probability utk dapat Asasi Bahasa Inggeris ni boleh tahanlah, tp semuanya bergantung kpd rezeki Allah ^___^

    ReplyDelete
  33. Salam. Nak tanya, urm kalau dekat UIA boleh tak ambik bahasa asing , japanese.frenc etc, selain english/arab?

    ReplyDelete
  34. @Anonymous

    Wassalam.

    Boleh je, every beginning of the semester akan ada org edar risalah utk cari students nak masuk kls belajar bahasa asing mcm mandarin, french, japanese, russian etc

    ReplyDelete
  35. salam.. lepas tamat asasi nie terus diserap ke ijazah terus ke? tk perlu nk amik diploma dah la?
    - melati -

    ReplyDelete
  36. nk tnya..between asasi tesl kt uitm,asasi BI kt UIA n amek course BI kt mktb..which is the best choice?hope u all dpt tlng..knfius..

    ReplyDelete
  37. nk tnya pndpt..sy pnya BI dpt A+..so which is better between TESL kt UiTM or asasi BI kt UIA?mne lbh byk peluang pekerjaan?hope blh tlng..

    ReplyDelete
  38. @Anonymous

    Waalaikumussalam Melati.

    Ya, lepas tamat asasi bahasa inggeris ni, mmg terus diserap ke degree selama 4 tahun :D

    ReplyDelete
  39. @Anonymous

    Nak bagitau mana yg the best choice tu x dpt lah nak tlg sbb it depends on the individual himself. kalau rasa mmg minat nak jadi cikgu, blh ambik sama ada asasi tesl uitm or tesl di ipg.

    cuma nak bagitau kelebihan asasi bahasa inggeris ni bila kita akan bljr english dari skop yg luas & peluang kerjaya byk

    ReplyDelete
  40. @Anonymous

    Bagi pendapat saya lah, kalau rasa minat jadi cikgu boleh je teruskan utk ambik TESL di UiTM. cumanya lps habis asasi kena apply UPU lg klu x silap. betulkan klu saya salah (sbb sy kurang arif ttg lpsn pljr asasi UiTM).

    Klu asasi bahasa inggeris di UIA ni skop kerjaya luas bila dh grad nanti. x semestinya jd cikgu. pendek kata kita bljr bkn utk mengajar semata-mata. hrp menjawab persoalan anda

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. Assalam.. Sekdr sedikit prkgsian utk Asasi TESL IPG.. Ade 4 main subjects which are Social studies (international education), english studies (literature), language description (learn more details on grammar) & language development (more on academic writing).. Eventhough foundation tp, a litte bit tough.. Ade jgk bljr basic math, learning support, lCT, thinking skills etc.. Naik degree t dh focus on teaching & classroom management.. During my time, 2 years ago foundation sethn setgh but starting this year intake only 1 year (untunglah adk2).. :-) klu fail final exam, leh repeat then after that still gagal xkn diserap ke degree prgram.. So, time Asasi pn xleh nk main2..

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum kak solehah.
    sy sesungguh2nya taknak jadi teacher.
    i wanna be a lecturer.
    they said, if i get to take asasi tesl,
    i can be a lecturer but dont ever accept scholarship from kpm or ill automatically be a teacher.

    hmm, for asasi bahasa inggeris.
    ofcourse la i got a fat chance to be a lecturer an? skop dia lebih luas.
    dia punya syllabus memang lain dengan tesl eh?
    or lebih kurang tesl?
    is there various of presentations?
    best tak?

    *hahah sory for those childish qs.
    ive applied for foundation tesl n bahasa inggeris.
    kinda confused which one is better.
    hope you notice.

    ReplyDelete
  44. my bro said :

    tesl uitm is good in improving social skills (communication and presentation skils),
    while asasi bhs inggeris is good to form superior muslimah character.

    ye ke?
    huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Hazie for such a good question :)

      Syllabus utk BENL ni, akak nak ingatkan sekali lg memang tak berkaitan sangat dgn education. TESL tak belajar lebih mendalam ttg English Linguistics & Literature mcm BENL students *anyone student Asasi TESL, please correct me if i'm wrong*

      There are a lot of presentations, sama mcm TESL students di UiTM. Boleh dikatakan every subject akan ada presentation, whether individual or group. At first akak pun tak berapa suka present but since I was in degree best pula present-present ni. At the same time mmg improving my skill in delivering speech and so on.

      And of course when you're in UIA, even you're a BENL student awak still kena ambil subjek agama. Dan utk subjek BENL sendiri pun contohnya mcm drama ke akan diselitkan sekali dgn Islamic perspective. So mmg tak sia-sia belajar bahasa Inggeris but at the same time you learn Islamic knowledge. Tak rugi belajar pun semua ni :)

      Delete
  45. assalamualaikum kak :)
    kalau nak sambung degree mmg skop dia tk bnyk eh? contohnya kite tk boleh smbung degree dlm sc studies?
    saya berminat nak tny akk mcm2 ^^
    boleh saya tahu fb akk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cari akak Filzati Zulkepli @ search through emel noorfilzatizulkepli@yahoo.com :)

      Delete
    2. Maaf lupa jawab soalan.

      Nak tukar ke course science tu blh time degree, tp kena fulfill requirement course tu. Cth mcm nak apply medic at least 3.9, so time matrik score la 3.9 and above in shaa Allah boleh apply time degree nanti. Tp renyah sikit sbb kena deal dgn pejabat

      Delete
    3. Salam.akak,saya mohon asasi bi uia ms isi upu then sy xada rezeki nk msuk ipta.then bila sy emel surat rayuan ke anr asasi diorg kata asasi 3rd intake akn dibuka pd bln September..jd andai kata sy diterima msuk ms rayuan tu maknanya saya akan ketinggalan banyak la kan dr pelajar2 asasi bi yg tlah msuk pd Jun 2013 lalu? Mcmana saya nak kejar pelajaran yg tertinggal tu.Thanks.

      Delete
    4. Wassalam.

      Ye, mungkin akan ketinggalan sedikit. Utk catch up banyakkan tanya kawan-kawan sekelas & lecturer tu sendiri. In shaa Allah diorang boleh tlg :)

      Delete
  46. Assalamualaikum akak :)

    asasi bi uia ni 1@2 thn? sy pernah dengar klu ambik asasi blh sambung kat luar negara. mcm mane plk dgn asasi bi uia ni? ad chance ke nak ke luar negara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je nak sambung mana-mana universiti kalau result bagus. Apply scholarship then ada la peluang pi oversea.

      Tp duduk dlm UIA pun dah bagus dah. Tayah sesusah apply universiti lain lps habis asasi.

      Delete
    2. Duration utk Asasi BI bergantung kpd result EPT dan APT anda. Klu elok, paling cepat boleh grad dlm tempoh kurang drpd setahun (2 semester). Plg lambat 2 tahun

      Delete
  47. slm kak. sy brminat dgn asasi BI. dilema sy skrg ni, adakah sy masih ada harapan nk dpt kos ni?sy dpt 6A dlm SPM 2012 n BI sy A-. lg satu, ramai x stident yg mohon asasi BI di Uia? sy trtnya2 jgak adakah prsaingan tu tinggi atau x.TQ akak sbb sudi baca soalan sy. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. FYI, akak pun just dapat A- je SPM. Takda masalah pun, janji belajar elok-elok, fokus then time exam score la CGPA tinggi-tinggi. Overall student BI x ramai mcm students ECONS/LAW di UIA ni. Balik-balik menghadap muka yg sama bila masuk degree.

      Delete
    2. TQ bnyk akak sbb sudi luang masa utk jwb prtnyaan sy. sy hrp kalu dpt masuk uia nnti bolehlah kenal2 dgn akak. :)

      Delete
  48. slm akak. lg satu soalan sy. adakah tarikh keluar result kmasukan matrik n asasi sama? adakah kita masih ada ,asa nk pilih asasi/diploma n matrik yg kita dpt? sy hrp akak dpt mmbntu mnjwb soalan sy/ TQ. salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Result matrik keluar dulu drpd result UPU. In shaa Allah seingat akak still ada masa lps tahu dpt matrik mana (seingat akak lah, ce check balik bila tarikh tutup isi UPU). Tp if dapat diploma dan matrik, pergilah matrik lg bagus. Habis matrik setahun tu terus buat degree. Jimat masa :)

      Delete
    2. Tq akak sudi bntu sy. doakan sy kak, agar dpt masuk Uia asasi Bi ni. assalamualaikum, :)

      Delete
  49. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  50. Assalamua'laikum akak....

    Saya nak tanya untuk apply asasi BI nie syarat kelayakannya adakah dia nak student yang dapat A+/- sahaja? Kalau student yang dapat B boleh apply tak?.... sebab banyak dah saya google tapi agak susah sikit nak tahu syarat kelayakannya....

    terima kasih :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      BI minimum A-. Boleh rujuk di web UPU sendiri utk tgk semua syarat kelayakan

      Delete
    2. hmm.... tak layaklah saya nak apply asasi BI sbb BI saya cuma dapat B sahaja :(, walaupapepun thanks kak tolong jawab kemusykilan saya nie, hehehe

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Tak jadi masalah. Cuba apply course lain yg compatible dgn result awak. Nanti masa lepas semester 1 diorang akan buka permohonan utk tukar course, dan kalau masih berminat dgn BI boleh je tukar. Tp make sure pointer kena ok :D

      Delete
  51. Assalamualaikum. Boleh sy tahu tak, untuk Asasi Bahasa Inggeris UIA berapa eh kos pengajiannya? Sebab sy dah try search tk jumpa pun. Ada tak elaun if we get to be in Asasi Bahasa Inggeris UIA? And ada tak chance if buat pinjaman, by the end of the semester kita grad dengan CGPA yang okay, pinjaman tu ditukar ke biasiswa? Sy macam kabur lagi pasal UIA ni but I really wanna go there :) Thanks akak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      X ingat pula brp bayarannya. Lgpn mmg KTPM akan sediakan biasiswa utk pelajar Asasi. So don't worry, KPTM tolak siap-siap yuran belajar & hostel.

      Lainlah klu degree, total per semester will be RM1125. Scholarship JPA, MARA, MAXIS etc tp make sure CGPA ok.

      Delete
  52. Salam.sy nk tny kalau ambk asasi bi ni perlu kna fasih slang america or british ka? ada x yg terketar2 speaking ms 1st msuk asasi bi ni? sy pn bminat gak dgn asasi bi ni,dlm upu da try mta..tngin nk msuk uia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Allah, comel soalan awak. X perlu pun American/British ke. Jadi diri sendiri cukup. Akak sendiri pun x fasih bercakap, bila presentation ketar-ketar, hihi. Normal la klu nervous time speaking test.

      Delete
    2. Ooh..tq akak krn sudi bntu sy

      Delete
  53. yo..assalamualaikum akak..saya SPM leavers 2012..nk tnye...boleh x akak senaraikan pekerjaan2 yang boleh diapply untuk asasi BI...sebab saya tgh buat comparison antara asasi tesl n asasi bi...saya dah buat istikharah...tp blom dpt anything lg..and degree nnti akak nk smbung ape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Kalau TESL, cikgulah jawabnya. Paling up pun jadi pensyarah. Sbb once dah terikat dgn kementerian ni, susah nak bebas. Tu kelemahannya. Nak further study pun maybe kena tunggu beberapa tahun mengajar.

      Kalau Asasi BI, mcm-mcm boleh. Course ni x terhad kpd cikgu/pensyarah shj. Cthnya boleh kerja di bahagian editor majalah/newspaper, kerja di bank pun boleh (cthnya kalau bank memerlukan seseorang yg master dlm BI utk deal dgn public relations etc). Setakat ni x pernah dgr lagilah graduan BI menganggur :)

      Delete
    2. Akak skrg tgh tahun kedua Ijazah Sarjana Muda Sains Kemanusiaan (Bahasa Inggeris & Kesusasteraan) :D

      Delete
  54. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  55. salam...akak..saya lepasan spm 2012..saya nk tnye klau asasi ni kene ambil kokurikulum ke macam sukan semua tu? dan degree english literature tu same ke dengan english linguistic dan ape beza literature n linguistik?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koku ada, tp tak mcm universiti lain.

      Kalau di Asasi, just attend kelas di bwh pengurusan Department Leadership & Training. Kelas tu akan based on pencapaian ujian tilawah masa Taaruf Week. Klu exempted, akan masuk ke kelas Study Circle. Klu bwh sikit Fardhu Ain, lg bawah kelas Tilawah.

      Tp kalau di main campus, antara subjek koku mcm Study Circle II, Leadership & Management, Family Management & Parenting, dan utk 3rd year student akan ambil skill mcm cooking, sewing, photography, sukan pun ada juga mcm badminton, archery etc.

      Utk yg taknak semua di atas, boleh apply unit uniform mcm SUKSIS, Wataniah, Palapes etc.

      Delete
    2. saya lebih suka yang diatas tu..hehe

      Delete
  56. salam ..akak..saya lepasan spm 2012..saya nk tanya kalau asasi BI NI wajib ke ada kokurikulum..dan ada ke degree in english literature dengan english linguistik..klau ade ape beza kedua2 tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg masa degree nanti belajar Literature & Linguistics pun. Nama degree pun English Language & Literature.

      Beza?

      Literature=SASTERA (Shakespeare, Beowolf, Poetry, Novel, Drama etc)
      Linguistics=THE SCIENCES OF ENGLISH LANGUAGE. Mcm mana perspektif dari segi makna, bunyi, morphology, syntax etc. Nanti akan belajar semua ni.

      Delete
    2. Ooo...thanks kak..lg pun saya nk masuk uia sebab saya rasa student kat sini insya allah baik2 belaka daripada uitm..n aurat prempuan pun terjaga...doakan saya dpat masuk uia ye kak...assalamualaikum..

      Delete
    3. In shaa Allah. Semoga rezeki berpihak kpd anda.

      Jumpa kt UIA nanti :)

      Delete
  57. salam akak,klau kita nk tukar kos cthnya dr asasi lain ke asasi bi ni tmpt penginapan pn kna tukar ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. X perlu, melainkan kalau dari asasi lain nak ke Asasi Ekonomi & Sains Pengurusan sbb kampusnya di UIAM Gombak.

      Delete
  58. jgn salah faham ttg graduan TESL jugak, graduan TESL pun tak semestinya jadi cikgu sekolah yer, dan skop graduan TESL juga sgt luas. saya juga graduan TESL dan diterima bekerja sebagai eksekutif di Maxis berhad,,(tapi skrg alhmdulillah dah jadi lecturer di sebuah IPTA), rakan2 lain ramai yang diterima bekerja dengan Astro, Media Prima Berhad, LHDN, pegawai tadbir diplomatik, Editor News straits times, translator, dll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq atas pencerahan.

      Maaf, saya kurang berpengalaman ttg TESL. Maaf atas segala info yg salah :)

      Delete
  59. Assalam akak,ade ke peluang ke luar negara lepas buat asasi BI ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Ada. Kalau CGPA tinggi, cuba mohon mana-mana biasiswa yg buat tajaan pelajar ke luar negara.

      Delete
    2. mksudnye kalo dpat fly,buat degree sains kemanusiaan kat oversea lah ye..satu lagi,,sains kemanusiaan untuk english nie laen ke dngan asasi sains kemanusiaan?(human science)..maafla bnyak tnye sya ni lpasan spm taon lpas, terasa jgak nak blaja kat oversea wlaupun rsult x oke sngt..haha

      Delete
    3. Sama je, sbb English di UIA diletakkan di bawah Human Sciences Division. Jadinya, akan belajar juga subjek Human Sciences nanti.

      Delete
  60. Salam akak saya lepasan spm 2012. Mcm mana kalau kita hanya dapat 3 A sahaja dalam spm dan bahasa inggeris tu dapat A+ tapi subjek science yg lain (saya science stream) semua C dan D dan addmaths tu pulak E (_ _") pilihan pertama dalam UPU ialah UIA asasi bahasa inggeris. Agak2 nya lepas ke saya nak melangkah ke UIA ??? :o

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Kalau Bahasa Inggeris dah A+ alhamdulillah lah. In shaa Allah ada peluang tu. Utk requirement subjek lain akak kurang pasti, mungkin boleh semak sendiri di laman web UPU utk tengok requirement subjek lain.

      Delete
  61. asasi bi ni akak punye first choice ke mase isi upu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nope.

      Asasi BI pilihan ketiga :)

      Pilihan pertama, kedua & lain-lain semua course berkaitan sains

      Delete
    2. maksudnya akak memang nak amek sains ke cane? ke memang nak amek berkaitan dgn bhs?

      Delete
    3. and. boleh tak nak tahu akak amek aliran ape mase spm dulu? sains tulen shj or sains tulen agama? and akak pny result spm brp? hehe maaf banyak bertanya.

      Delete
    4. Aliran sains teknikal (Fizik + Kimia + LKJ), which means akak tak banyak pilihan masa isi UPU. And terpaksa juga isi Asasi BI ni walaupun mulanya tak adalah minat sangat T.T

      Result SPM? 7A 2B je awak T.T

      Delete
    5. oh saya pun isi upu semua sains except satu je. uia asasi bhs inggeris. dapat pulak tu. boleh sy taw pusat asasi bhs inggeris ni dkt mana? pj ye? saya dgr yg gombak tu utk econs je. btol ke?

      Delete
    6. Yup, di kampus PJ. Gombak utk Econs :)

      Delete
  62. salam .. Akak, sy lpsn spm 2012 .. B.i sy dpt A. & subjek2 yg lain smuanya kredit kecuali addmath sy dpt D .. Mnurut akak sy ade pluang x nk ms0k uia ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Ada in shaa Allah. Kalau x silap subjek lain kredit dah memadai

      Delete
  63. Assalamualaikum kak, hope u notice this!

    Erm terima kasih sgt jwb soalan sy :)
    Mntk maaf kalau sy tny menda yg org lain dah tny, tp sy nkkan kpastian,
    Serious ke kalau dpt A je - still ada hrpn utk asasi bi ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Haah minimum requirement A- utk Bahasa Inggeris.

      Delete
  64. Assalam akak,intake untk asasi BI slalunya rmai x,,bkan ape..saya harap sngat dpat asasi bi kat uia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. X ramai sangat pun kalau nak dibandingkan dengan course lain. In shaa Allah ada peluang ;D

      Delete
  65. Replies
    1. Foundation BI = BEN
      Degree BI = BENL

      Delete
    2. Thnks kak. :)
      Sy da plh asasi tesl, asasi bi n dip tesl dlm upu tu.
      Sy tk lps asasi tesl, hopefully sy ad hrpn utk those two. Even bi just A-.
      Hmm. Totally worried kak.
      Pray for me. If u dont mind.
      Salam.

      Delete
    3. In shaa Allah.

      Sekalipun bkn di UIA, semoga sentiasa cemerlang di mana sahaja awak berada ^_^

      Delete
  66. Assalam akak,saye dpat A- je dlam bi,saye dpat empat A je spm pastu yng laen kredit,dah addmath plak D,,die ambik kire x result mcam tu,ke die tngok BI je,untk tngok kite lyak ke x untk asasi BI..sorry ayat keling..heh heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      A- mmg minimum requirement. Utk subjek lain akak kurang pasti. Blh check di laman web UPU. Tp setahu akak, subjek lain x affecting sangat. Janji lulus semua dah memadai.

      Delete
    2. eh kita 2x5 lah! rsult sejibik.
      haha.
      sama2 kita doakan agar dpt tmpat k ^^

      Delete
  67. sis , asasi bahasa inggeris nie kan , bile time nak sambung degree tu boleh ke blaja kat luar negara ? mcm budak2 tesl tu .

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum kak, saya mohon tesl uitm. And if I finish my tesl, degree nnti boleh smbung mana ehh? Mohon pencerahan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Lepasan Asasi TESL UiTM sama mcm lepasan Matrikulasi, kena mohon balik UPU. Mcm biasa you have to apply balik course apa yg berkaitan dgn TESL mcm BENL di UIA ke, or terus sambung di UiTM etc.

      Delete
  69. Salam
    Urm, nak Tanya bila boleh tahu masuk uia eh? kena tunggu upu ke? Lambat nya? 21/5 baru boleh tahu :( saya bukak website uia tapi tak ada apa2 announcement pun? Sorry out of topic sikit :))

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  71. Salam.. sy dpt asasi bi di uia. ap beza asasi bi dan asasi tesl? n pljr lepsn asasi bi bleh x mjdi seorng guru atau psyrh? adkh pljr lepasn asasi bi dwjibkan smbung degree di uia n xbleh apply utk ovrsea? Pljar asasi bi jgk xbleh smbng dgree utk tesl di uni2 yang lain di malaysia atau luar ngra? mnta maaf ats2 soalan2 ini krna sy kurng pdedhn bkaitan asai bi dan asasi tesl? sy sang ka kdua-duany sama shja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. First thing first tahniah sbb dpt tawaran ke UIA.

      TESL stands for Teaching English as Second Language. Akak nak terang lebih pun akak tak tahu sangat, takut salah info so maaf ya? Kalau Asasi BI, subjeknya lebih kpd general & deep knowledge about English Language itself. For example, kita akan belajar subjek Morphology, Syntax, Sociolinguistics, Shakespearean literature and so on yg maybe students TESL belajar tp tak terlalu mendalam, because we are pure English major, not English for Education.

      There's no problem pun if we want to work as a teacher or lecturer after graduate. Selalunya kerjaya inilah yg menjadi pilihan ex-BENL-ians.

      By default, supposedly memang akan pursue degree di UIA Gombak but if dapat result cemerlang & apply scholarship yg taja students ke overseas tak jadi masalah pun utk apply. Dan utk apply U selain main campus pun tak ada masalah. Tapi, jaranglah nak dengar kes ex Asasi BI tukar universiti.

      Delete
  72. Kak saya apply UIA utk course nie. Sy mmg nk. SANGAT. BI sy dpt A solid. Dan memenuhi syarat la. Tp upu xdapat uia.. Sy nk tahu boleh x nk buat rayuan terus ke uia. Or akak boleh tlg sy x? Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya boleh buat rayuan tp I'm not sure about the procedures involved.

      Delete
  73. Assalam kak nak tnya sal nk smbg degree ke luar ngra utk student tesl...
    klu kita buat asasi tesl di malaysia boleh ke kita smbg degree tesl di luar ngra?sbb ada yg kta tesl x leh wat degree kat luar ngra..sya tingin tpi bila tau cm sedih gak la...sbb sya da terget utk buat yg terbaik utk asasi n muet..tlg jelaskan kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Tak pasti mcm mana. Melainkan kalau ada tajaan biasiswa

      Delete
  74. Akak, bleh akak contact sy kat 0145431458. Whatsapp ke? sbb sy ad nk borak skit la. harap akak sudi ye :)

    ReplyDelete
  75. Salam.akak,sy mohon asasi uia first choice masa upu tp ditakdirkan saya tiada rzeki msuk ipta.recently saya emel kpd anr asasi uia then pihak asasi uia reply yg 3rd intake akan dibuka pd Sept nanti.Mean,saya akan ketinggalan byk benda la kan klau saya dpt msuk Sept ni(jika ada rezeki)..mcmna nak kejar pelajaran2 yg tertinggal tu? Ada x antara rakan2 akak yg msuk 2nd atau 3rd intake? cmna diorg catchup?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Ye, mungkin akan ketinggalan sedikit. Utk catch up banyakkan tanya kawan-kawan sekelas & lecturer tu sendiri. In shaa Allah diorang boleh tlg :)

      Delete
  76. salam.kak,saya dpt offer uia kos irk..susah x blajr irk tu? kwn saya dpt 10a n msuk uia kos irk then skg xsampai 3 bln kat asasi irk dia keluar dr uia...so jd agak bimbang nk ambk kos tu..mohon pendapat..nk kna dftr 27 okt ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Eheh, akak rasa awak salah tanya orang ni :p
      Akak tak ada pengetahuan yang luas tentang mcm mana course IRK tu sendiri secara mendalam. Setakat yg akak tau, BA kena bebetul kuat, sama je mcm budak course BI yang BInya kena kuat juga.

      IRK terbahagi pd beberapa major mcm Fiqh & Usul Fiqh, Quran & Sunnah dan Usuluddin & Comparative Religion masa degree nanti. Untuk subjek di asasi akak kurang pasti, yang ni kena tanya senior course IRK sendiri. Takut bagitau kang salah info pulak.

      Maaf kalau tak berapa membantu ^^

      Delete
    2. Kalau xkeberatan boleh x kak bgtau senior2 irk yg ada blog or their email ka? Thanks

      Delete
    3. oh.kalau kak xkeberatan boleh x kak bg link senior irk yg ada blog atau email ka? I really need it.THanks

      Delete
    4. Boleh bg emel utk akak contact? Nanti akak bagi link FB kawan IRK akak tu :)

      Delete
  77. salam, saya pelajar benl baru masuk utk sesi 13/14, saya masih lagi di prss sbb xberjaya mencapai band 6.5 ketika ept haritu, saya ada soalan berkaitan benl kerana saya teragak-agak utk meneruskan dgn kos ini. saya ada dip dlm tesl, tetapi memilih menyambung benl kerana rasa malas utk mduduki medsi and all, dan saya rasa saya tidak mempunyai passion untuk menjadi guru sekolah tetapi pensyarah. adakah anda rasa saya patut meneruskan dgn benl kerana saya dapati bahasa arab sangat susah dan saya perlukan pengetahuan yang lebih mendalam ttg bahasa inggeris juga saya takut tidak dapat mencapai band 6.5 untuk ept. jika saya tukar ke tesl,saya cuma perlu mencapai band 6 tetapi saya tidak pasti bila saya perlu menduduki medsi. saya sangat keliru ttg hala tuju kerjaya benl , kerana tesl mungkin menjanjikan masa depan yg lebih cerah. tetapi saya berminat mendengar pendapat anda sebagai senior yg lebih arif, ttg skop kerjaya benl dan senior2 anda yg telah berjaya ,bolehkan anda kongsikan :) -insan keliru -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Skop kerjaya graduan BENL tidak terhad hanya pada teaching profession semata-mata, malah ada senior yang dah lama graduate menceburkan diri dalam bidang multimedia, broadcasting, psychology dan byk lagi. Ada juga yang bekerja di hospital menjadi speech therapist & bidang yg berkaitan dengan bahasa & pertuturan.

      Untuk TESL pula, akak kurang pasti. Mungkin boleh bertanya terus dengan senior TESL memandangkan akak memang purely BENL sejak asasi :)

      Delete
  78. Salam , saya brother senior TESL uiam, sekarang dah graduate and jadi guru Bahasa Inggeris di salah sebuah secondary school di Selangor. Actually, dulu minat sangat nak ambil BENL sebab ia nya depth studies tentang Bahasa Inggeris dan Kesusasteraan dan English Linguistic. Tapi rezeki tak ada, saya not asasi uiam tapi direct intake and di offer TESL dibawah institute of education uiam. Em,em,,,,,,,boleh di katakan Benl dan Tesl ada sikit -sikit persamaan dalam subject yang di ambil contoh lingustic, semantic,grammar dan ada juga beza dengan benl. Cuma TESL fokus nya pada pengajaran bahasa inggeris sebagai bahasa kedua. Bidang ini memberikan peningian terhadap taraf pengunaan bahasa inggeris dalam 4 kemahiran bahasa yakni reading, speaking , listening dan writing dan persediaan kepada sesiapa yang berminat nak jadi guru Bahasa Inggeris. So kebanyakan subject ada kaitan dengan teaching, contoh teaching litetarture , teaching reading, issues in tesl, grammar analysis, discourse analysis for elt,syllabus desingn , assesment in elt phonology , action reserach for tesl dan lain -lain. Dalam course TESL uiam kena ambil juga subject irkhs agama seperti islamic world view , ethic figh for everyday life dan lain-lain. Kalau nak bandingkan between TESL dan BENL cuma subject yang di ambil agak berbeza tapi dari segi penguasaan bahasa , kedua -dua course ni need you to have strong English. Personally, saya obserb , budak - budak TESL dan BENL ni bila berkomunikasi atau menulis Bahasa Inggeris mereka sangat mantap. Cuma prospek kerjaya TESL lebih menjurus sebagai guru Bahasa Inggeris, kalau BENL agak luas boleh mengajar, broadcasting, journalism ,, pentabiran dll. Tapi jika nak kerja cikgu BI dalam kementerian pendidikan, biasa nya BENL students ni kena ambik KPLI atau Dip Ed la pulak , baru boleh qualified jadi guru bi,,ada juga yang join other private instituition terus je mengajar, tapi kompenen TESL tu kena ada kalau nak jadi guru BI kat mana mana di malaysia. Tak semestinya TESL.....kita ada TESOL , TEFL dan lain -lain tak nak citer nanti panjang lebar dan confuse pulak hahaha..... Ini aje lah yang dapat saya shared. UIAM in my heart for ever.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Tq brother for the explanation. Lagi senang kalau orang yang berpengalaman dalam TESL sendiri jawab soalan-soalan di atas ni :D

      Delete
  79. yayyyy trima kasih banyak2 senior :)

    ReplyDelete
  80. akak saya ada apply asasi bahasa inggeris di uia bila kita dpt tahu yg kita diterima ? sy br dpt result spm sy tahun ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu pengumuman dari kementerian kalau memohon menerusi UPU

      Delete
  81. kak, saya dapat 3A untuk SPM, A untuk Bahasa Inggeris saya nak apply untuk asasi bahasa inggeris, akak rasa saya layak tak? tapi masalahnya Matematik saya dapat D, entry requirement diorang at least C+, insyallah yang lain subject semuanya dapat B. Terima kasih.

    ReplyDelete
  82. Saya dapat 3A untuk SPM, bahasa inggeris saya dapat A, akak rasa saya layak tak kalau saya apply untuk asasi bahasa inggeris? Tapi matematik saya dapat D, setakat lulus atas je, subjek lain semua alhamdulillah B. Terima kasih banyak banyak kak.

    ReplyDelete
  83. saya dapat 3A untuk SPM, bahasa inggeris saya dapat A, akak rasa saya layak tak nak apply asasi bahasa inggeris, tapi masalahnya Matematik saya dapat D.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak diikutkan Math memang at least dapat C baru boleh mohon Asasi BI. Apapun try your luck. Mana tahu kot ada rezeki dapat juga :)

      Delete
    2. terima kasih kak,sorry saya terkomen lebih, saya memang tak arif kalau nak buat komen dalam blogspot ini,saya takut diorang tak publish the first time.UIA asasi bahasa inggeris ni ada second intake tak?

      Delete
    3. terima kasih kak,sorry saya terkomen lebih saya takut diorang tak publish komen saya the first time.Uia asasi BI ada second intake tak? Campus diorang kat mana?

      Delete
    4. Ada, second intake masuk dalam bulan Sept atau Oktober kalau tak silap. Tak ingat dah bila. Kampus asasi di PJ, dekat-dekat juga dengan UM.

      Delete
  84. aslmlkum kak,sy dpat 5A3C1D1E..C sy ialah math,fz,bio,D ialah kmia dan E ialah m.tmbah..sy ltak asasi b.inggeris di UIA pd plihan 1 dlm pmhonan UPU n sy nk tnya akak,adkah pluang sy dpat UIA tipis? sbb cg n kwan2 ckap ssah dpt UIA sb rsult sbjek sains sy x ok wlaupun sy dpat A untk sbjek english.sy hrap ssiapa dpat jwab soaln sy..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Walaupun keputusan untuk subjek Sains tak berapa okey, asalkan memenuhi syarat minimum sudah memadai untuk memohon Asasi Bahasa Inggeris. Sama ada dapat ataupun tak tu bergantung pada rezeki masing-masing.

      Bahkan ada yang gagal Add Math tapi masih berjaya masuk.

      All the best ^^

      Delete
  85. betol ke?? Alhamdulillah.. tq akak :)

    ReplyDelete
  86. Salam . Sis. Saya dpt uia asasi bi. Boleh ke kalau kita nk jadi cikgu?

    ReplyDelete
  87. Salam sis. Saya dapat asasi bahasa inggeris kat uiam petaling jaya . Kalau kita nk apply jadi cikgu boleh je kan kalau amik asasi bi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Boleh, tak ada masalah. Lepas habis asasi boleh cuba mohon B. Ed (TESL) di UIA. Kalau tak mohon by default akan diserapkan ke Ijazah Sarjana Muda Sains Kemanusiaan (Bahasa Inggeris & Kesusasteraan)

      Delete
  88. Assalamualaikum.
    Akak, jikalau saya meneruskan pengajian dalam bidang asasi undang-undang, ketika degree nanti, boleh ke mahu sambung TESL atau BEN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Boleh, tak ada masalah. CGPA masa habis asasi perlu penuhi syarat minimum untuk teruskan ijazah dalam Bahasa Inggeris.

      Delete
  89. Assalamualikum kak , saya nak tanye . kalau lepas buat asasi english (BENL) mcm mane nak ambil degree TESL ? kene isi balik upu ke ? and kalau saya amik TESL , saya akan ditetapkan di UIA gombak ke?
    minta maaf menganggu dan terima kasih .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      KPM akan buka permohonan online. Lepas tu diorang akan datang briefing sendiri di UIA untuk sesiapa nak berminat nak mohon. Kalau tak silap UPU juga, kena beli no pin di BSN segala bagai tu. TESL di UIA Gombak ye.

      Delete
    2. maksudnye saya sendiri kene mohon upu untuk UIA gombak ye ?
      bukannye saya mmg confirm dpt UIA ?

      Delete
    3. Tak, bukan macam tu. Kalau tak mohon apa-apapun lepas habis asasi tetap by default akan masuk UIA jugak macam mana pun. Asasi UIA tak macam universiti lain yang lepas habis asasi kena apply sekali lagi melalui UPU untuk ensure tempat untuk sambung degree.

      Untuk TESL yang kena mohon melalui KPM ni disebabkan ijazah ni ijazah pendidikan. For sure akan terikat dengan kerajaan and sebelum menentukan anda layak untuk sambung degree dalam TESL, anda kena melalui ujian dan temuduga terlebih dahulu.

      Kalau tak apply TESL, tak perlu buat apa-apa (tak payah isi UPU once again). Cuma uruskan prosedur nak sambung ijazah di main campus sahaja sebab UIA mmg 100% sediakan tempat untuk degree bagi pelajar lepasan asasi UIA

      Delete
  90. Assalamualaikum kakak 😁 kalau asasi tesl tak berjaya kan ,then masuk english and litreture ,masi berpeluang jadi guru ke ?Terima kasih !!!

    ReplyDelete
  91. Assalamualaikum 😁 kalau apply tesl tapi tak berjaya kan ,,masuk english and litreture masi berpeluang jadi guru ke ?and kalau apply tesl then dapat ,masuk kptm kene ade ujian kecergasan lagi ke ?sbb skrg kalau nak masuk ipg ade ujian kecergasan kan atau interview ke terus ?Terima kasih !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Yup, cuma tak boleh direct jadi cikgu macam mereka yang ambil TESL. Kena sambung belajar dalam DPLI atau Postgraduate Diploma in Education. Ini untuk cikgu yang berkhidmat dengan kementerian. Kalau nak jadi cikgu swasta rasanya tak ada masalah kalau tak ada ijazah pendidikan.

      Untuk segala macam ujian tu, saya kurang pasti. Mungkin boleh terus tanya dengan pelajar TESL sendiri sebab saya bukan TESL :)

      Delete
  92. Assalamualaikum akak,
    Saya cand. Spm this year. Saya memang minat english since primary, & memang dh yakin nak amik course tesl to further my studies nnt. Sejak dh upper form ni saya selalu pikir pasal my future & so buat reaearch abt the course sebab tengok senior saya pening-pening isi upu & all lol. I've read few articles regarding foundation in tesl & i think roughly lebih kurang je dgn foundation bi, but still everything has it own pros & cons. So saya sebenarnya lebih minat foundation bi after reading this sebab skopnya lebih luas & menjanjikan brighter future, from my pov even actually my ambition is to be a lecturer. Anyway spm pun nk dekat dh & i'm excited but afraid at the same time bcs my add maths & physics cukup makan je hihi. Tp tkpe i'll try my best nnt for spm. Boatload of thanks for the info & doakan saya ye akak. Moga result spm cemerlang & dapat this course amiin, insyaallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Insha Allah. Do the very best, let Allah plans the rest. Kalau ada rezeki tak ke mana-mana :)

      Delete
  93. salam sis,
    sy ex CFS in Ben. bulan 9 ni nak masuk main campus. nak tanya sikit pasal scholsrships yg kita boleh apply for this course. cgpa sy 3.8. boleh tak sis listkan in details scholarships yg sy boleh apply? sbb mmg buntu dah skrg ni. thank you, sis, :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Cuba check dengan MARA atau JPA. Kalau tak pun, check dengan yayasan negeri, kadang-kadang mereka ada menawarkan biasiswa untuk pelajar universiti.

      Delete
  94. Nak ambil Asasi Bahasa Inggeris budak pure science je ke yg boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je aliran mana pun asalkan memenuhi syarat kelayakan program :)

      Delete
  95. Assalamualaikum akak.klau nk apply asasi kt uia ni tp bkn lpasan spm thun semasa boleh ke akak.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Boleh tak ada masalah. Boleh mohon dari UPU atau melalui UIA terus. Cuma prosedur untuk mohon terus melalui UIA tu akak kurang pasti macam mana.

      Delete
  96. assalam,
    akak, saya dekat cfs amek course engin. and dah abes cfs pon , cuma tggu nk masok gombak ni. still buleh ker nk mintak tukar amek tesl or benl kat degree nnt walaupon tk amek asasi ben dlu. and kalau degree benl still boleh jd lecturer ker ? kak help me

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Boleh tukar course di Gombak. Dan graduate BENL boleh je jadi lecturer. All the best ;)

      Delete
  97. akak, sorry byk tanya pulak nih. if nk tukar benl apa procedure dia ye and ader requirement tertentu tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh buat online application sebelum final exam semester 1 di main campus. Keputusan sama ada dapat ke tak untuk tukar hanya akan diketahui pada semester 2 pengajian. Ini kes kalau dah berada di main campus. Akak tak pasti boleh terus tukar masa Taaruf Week atau pun tak. Mungkin nanti bila dah masuk main campus boleh terus ke pejabat AMAD untuk bertanya :)

      Delete
  98. Salam. Akak ada belajar bhsa arab dan kmputer jugak kan? 2 sbjek tu trmsuk jugak ke dlm exam? Sbgai cntoh kalau saya ambik course ni ttpi saya gagal bhsa arab, mcm mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Yup, di asasi belajar Arab & Komputer. Di main campus masih lg belajar Arab. Jangan risau, setakat ni takda lg yang fail Arab. Kalau fail, kena repeat subjek dan extend sem.

      Delete
  99. Asalamualaikum sis, saya pelajar asasi UIA. kos asasi bahasa inggeris. I dont get it. Adakah saya perlu ambil MUET test utk ambil kos TESL? sbb ada rumors cakap budak uia tk perlu ambil MUET test. Maknanya, kalau saya nak ambil TESL, saya akan ada interview sblm masuk degree? Saya punya program setahun setengah.Mungkin bulan 9 atau 10 saya akan habiskan saya punya asasi. Agak agak bulan berapa saya ambil degree? bulan 2 atau 9 ? pls sis, make it clear for me and my friends. Kami dalam dilema. Thank you :) Asalamualaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.

      Memandangkan untuk sambung dlm course TESL kena melalui Kementerian Pendidikan, nak tak nak tetap kena ambil MUET juga. Dlm borang permohonan dia nak band MUET (zaman saya dululah). Psl TESL ni awak kena refer pada Admission & Records punya department sebab mereka yang deal dengan kementerian utk urusan kemasukan ke ijazah sarjana muda pendidikan. Utk TESL mmg akan ada ujian bertulis (MEDSI) dan interview. Psl interview, saya tak pasti sangat sbb tak pernah melaluinya. Nak jawab pun takut tersalah fakta jadi ada baiknya rujuk terus dengan A&R :)

      Harap dapat membantu.

      Delete
    2. Maaf sebab lupa menjawab lg satu soalan. Kalau setahun setengah, selalunya akan masuk intake bulan Feb.

      Delete
  100. salam kak.

    nak tanye. betul ke kos asasi bahasa inggeris ni, sbg persediaan ke luar negara sbb ada orang cakap camtu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Tak jugak, asasi ni tiket untuk kita lanjutkan pelajaran ke peringkat degree di mana-mana IPT tempatan. Program ni bukan program persediaan macam program IB di Kolej Mara atau mana-mana kolej persediaan. Akan tetapi, dengan adanya sijil asasi boleh apply untuk degree di universiti luar negara mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh universiti tu atau pun pihak penaja seperti MARA atau JPA contohnya.

      Delete
  101. Assalamualaikum kak.

    Untuk asasi tesl UIA ni akan ada interview dan test jugak ke lepas dapat keputusan UPU?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Maaf ye, UIA tak ada asasi TESL ^^

      Kalau asasi TESL UITM yes, memang ada interview. Same goes to bila apply untuk sambung degree in TESL di UIA lepas habis asasi BI. Sebab degree ni di bawah kementerian so yes, memang ada IV & test.

      Delete
    2. oh macam tu. so kiranya iv tu untuk degree lah ye bukan asasi BI?

      Delete
  102. Assalammualaikum kak nak tanya sikit akak ada kata kalu nak sambung degree tesl kena apply kat kpm dulu kan ....bila dan macam mana nak buat ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Selalunya akan ada iklan/notis ditampal utk sesiapa yg nak apply ijazah sarjana muda pendidikan bila dah final sem. Ikut prosedur dulu, beli no pin di BSN, isi online tp make sure time tu dah ambil MUET sbb result MUET akan dikira sekali. Kalau berjaya, nanti KPM akan panggil untuk duduki ujian MEDSI dan interview. Lps tu baru tau sama ada dapat betul-betul utk sambung degree ke tak.

      Hope it helps :)

      Delete
  103. salam, akak. saya nak apply asasi bahasa inggeris ni tapi mak saya macam tak setuju sebab course yg ditwarkan iaitu tesl dan sc kemanusiaan. kalau saya ambik tesl, saya takut nanti saya tak ada kerja sebab ipg pun saya tak layak sebab dapat 4a je (dia nak 5a). kalau sains kemanusiaan ni, kawan mak saya cakap, skop kerja tak luas. saya harap akak boleh terangkan kat saya yang keliru sekarang ni.


    lagi satu kan, kalau saya ambik asasi bi ni nanti ada test EPT tu kan, saya rasa saya tak lah terror bi sebab dapat a minus je. tapi, saya tak faham sangatlah kalau tak dapat exit tak boleh daftar subjek teras tu macam mana ya? terima kasih ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Rezeki dapat kerja tu semua kat tangan Allah, yang penting masa study struggle betul-betul, be active in societies sebab employees takkan depends solely on our academic achievement semata-mata tapi social skills juga. Kalau CGPA 4 flat tapi tak tahu nak berkomunikasi pun tak ada guna. Don't be too worry fasal tak dapat kerja, insya Allah during your studies lecturer akan bantu kita, and in fact career talk banyak dianjurkan for English students and surprisingly sbnrnya banyak je kerja yang bidang English boleh pergi jauh macam Petronas, HSBC and so on.

      For your second question, maksudnya selagi tak EXIT selagi tu la tak boleh belajar subjek lain (core courses) melainkan subjek EPT tu sendiri. For more q's please email me ya.

      Delete
  104. selamat petang kak...kak saya pelajar spm 2014.....kak saya nak minta bantuan kak dalam memilih bidang TESL...saya mendapat tawaran di kolej syuen kuala lumpur dalam bidang diploma pendidikan(TESL).....kak sebenarnya saya nak jadi guru sekolah menengah...boleh ke kak kalau saya nak memilih bidang ini ............bidang yang kena ambil seterusnya apa ye kak...minta bantuan ye kak....

    ReplyDelete
  105. kak saya ade email akak ye.....

    ReplyDelete
  106. Assalamualaikum kak, boleh saya tahu syarat-syarat untuk apply asasi english UIA ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      1. Gred B dalam salah satu (1) mata pelajaran berikut:

      Pendidikan Islam
      Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah
      Pendidikan Syariah Islamiah

      DAN

      2. Gred A- dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris.

      DAN

      3. Gred C dalam mata pelajaran Mathematics

      DAN

      4. Satu (1) Gred B dan Dua (2) Gred C+ dalam mana-mana TIGA (3) mata pelajaran berikut yang belum diambil kira:

      Literature in English
      Kesusasteraan Melayu
      Sejarah
      Science
      Geografi
      Perdagangan
      Additional Mathematics
      Prinsip Perakaunan
      Ekonomi Asas
      Ekonomi Rumah Tangga
      Tasawwur Islam
      Pendidikan Islam
      Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah
      Pendidikan Syari'ah Islamiah
      Additional Science
      Information & Communication Technology
      Pengajian Keusahawanan
      English for Science and Technology
      Physics
      Chemistry
      Biology

      DAN

      5. Gred C+ dalam mata pelajaran Bahasa Melayu

      Delete
  107. salam, nak tnya pelajar asasi wajib duduk asrama ke? sbb rumah sy dkt je dgn uia Gombak/pj .

    ReplyDelete

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***