Friday, June 19, 2015

Brother Sewing Machine GS2700 dari Lazada

Assalamualaikum.

Pernah membeli-belah di Lazada, portal beli-belah yang terkenal itu? Lazada menawarkan banyak barangan termasuk pakaian, perkakas rumah, barangan elektronik dan banyak lagi. Dari dulu lagi suka survey harga smartphone di Lazada yang selalu bagi diskaun. Nak beli teragak-agak lagilah sebab takut juga kalau kena tipu dan sebagainya. Kalau setakat dua tiga ringgit bolehlah lagi. Kalau melibatkan urusan beratus ringgit memang tinggi juga risikonya.

Kebetulan, saya baru develop semula minat pada bidang jahitan lepas dipengaruh oleh rakan saya sendiri. Dah lama betul tak menjahit sejak zaman ambil subjek Kemahiran Hidup - ERT. Akhirnya saya putuskan untuk beli mesin jahit sendiri, jadi lepas ini senanglah nak jahit baju raya untuk keluarga. Manalah tahu lepas itu dapat kembangkan bakat jadi tukang jahit pula. Hehe.

Saya survey harga mesin jahit di Lazada. Memang ada banyak jenis mesin dan ada diskaun. Pilih punya pilih, saya buat keputusan untuk beli mesin jenama Brother GS2700 sebab dah terbiasa guna mesin jahit kepunyaan kawan jenama yang sama and it turned out to be saya memang suka mesin jahit ini! Maka dekat sini saya nak war-warkan kelebihan GS2700 ini berbanding mesin jahit portable yang lain.

Quick set bobbin

Bab ini saya paling teruja bila tengok kawan yang tak perlu susah-susah nak manually gulung benang ke bobbin dengan hanya automatically set benang untuk bergulung sendiri pada bobbin. Mudah, dan yang paling penting sangatlah menjimatkan masa. Memang sesuai untuk budak-budak baru nak belajar menjahit macam saya (belajar menjahit balik, hehe).

User-friendly

Bab ini pun mengkagumkan saya juga. Dekat mesin dah ada label step-by-step macam mana nak pasang benang atas. Tak perlu pening-pening nak baca buku panduan, melainkan anda memang baru pertama kali berhadapan dengan mesin jahit. Buku panduan mesin jahit ini pun sangat mudah untuk difahami. Dari mengenal komponen mesin sampailah cara-cara nak pasang benang atas dan bawah, nak tukar stitches, nak pasang jarum dan sebagainya, semua ada. 

Harga mampu milik

Rajin-rajin survey di Lazada anda akan dapat harga terendah di pasaran. Lazada selalu saja tawarkan diskaun untuk para pembeli. Masa mula-mula saya tengok harga yang ditawarkan ialah RM650, tetapi saya beli dengan harga RM695. Harga termasuk GST dengan kos penghantaran yang percuma menggunakan khidmat syarikat kurier SkyNet.

Saya tempah mesin ini pada hari Jumaat (12 Jun) dan mesin jahit selamat tiba di rumah pada hari Isnin (15 Jun). Cepat bukan? Lazada siap sediakan tracking number untuk kemudahan kita track and trace lokasi barangan kita sekarang. Yang paling penting bila mereka akan memaklumkan kepada kita sejurus selepas barang siap di'bungkus' dan dah dipos melalui kurier. Lepas dah sampai ke pembeli pun mereka akan hantar emel pengesahan. Jadi kalau ada apa-apa masalah (barang rosak, tersilap hantar dan lain-lain) boleh terus hubungi bahagian khidmat pelanggan mereka. 


Tak sabar nak siapkan dres yang baru selesai 50% dan baju kurung sendiri!

1 comment:

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***