Sunday, August 23, 2015

Road to Hari Jubah (IIUM 31st Convocation Ceremony) - Bahagian 1

Assalamualaikum.

Hari ini nak tulis entri lebih serius setelah dua entri yang lepas kerja nak meroyan dekat blog. Alhamdulillah, setelah setahun menuntut ilmu di pusat asasi dan empat tahun di kampus utama, saya telah pun berjaya mengharungi hidup sebagai seorang pelajar undergraduate. Tamat sudah fasa pertama. Fasa lain bertingkat-tingkat lagi ya anak-anak. Doakan mak kau orang ini berjaya harungi fasa hidup yang lebih mencabar pada masa akan datang.

Okay, cut the crap.

Kisahnya hari ini saya nak berkongsilah apa yang kami selaku pelajar (or should I call myself an ex-student already?) UIA ini akan buat menjelangnya tarikh keramat ini. Insya Allah, bagi tahun ini, istiadat konvokesyen ke-31 UIA akan berlangsung pada 7-9 November 2015. Makna kata adalah lagi dua tiga bulan lebih macam itu. Sempat lagi nak kahwin supaya kau tak keseorangan masa terima ijazah nanti. Hahaha. Kembali ke topik asal, persiapan nak bergraduasi ini dilakukan seawal semester akhir lagi. Masa itu kena peka dengan notis yang dikeluarkan kulliyyah. For your information, kita orang ini kena memohon untuk graduasi okey? Isi permohonan secara online melalui aplikasi i-Grad dan hantar. Saya pun dah tak ingat bila aplikasi boleh mula diakses.



Sebelum atau selepas itu, kenalah hantar dokumen seperti borang graduasi dan salinan kad pengenalan kepada pihak kulliyyah supaya mereka dapat memproses permohonan graduasi kita ke pihak AMAD (Academic Management and Admission Division). Kau tahu sampai sekarang mak tak dapat hafal nama penuh AMAD? Teruk betul. Mujur ada Google.

Lepas dah selesai, menantilah dengan sabar sampai mereput, ambil peperiksaan akhir dan tunggu keputusannya keluar. Masa ini bolehlah nak tweet di Twitter atau update Facebook dengan status 'unofficially graduated'.

Habis saja peperiksaan, mereputlah dekat rumah atau cari kerja sementara nak tunggu nama di'endorse' oleh IIUM Senate yang merasmikanlah bahawa seseorang itu sudah benar-benar bergelar graduan UIA. Bagi tahun ini, keputusan peperiksaan keluar pada 19 Jun 2015, manakala transkrip rasmi keluar pada 31 Julai 2015.

Untuk dapatkan transkrip penuh, apa-apapun kena selesaikan bab clearance. Kiranya bayar hutang kalau ada baki tertunggak dengan UIA (yuran, saman trafik, denda).



Jadi bila dah selesai di setiap checkpoint, statusnya akan berubah menjadi sebegini. Bolehlah terus ke AMAD untuk dapatkan transkrip penuh dan release letter. Jadinya boleh dah kalau nak mula minta kerja dan sebagainya menggunakan transkrip tersebut.



Release letter saya
Tak lama lepas itu, graduation list pun keluar. Periksa nama masing-masing, manalah tahu tiba-tiba dia main acah tak nak keluar boleh rujuk ke AMAD dengan kadar yang segera.

Nama saya di tangga ke-56!
Rasanya setakat ini saja untuk bahagian pertama entri kali ini. Lagipun tarikh dan giliran apa semua masih belum dikeluarkan pihak berkaitan. Kita sabar sajalah ya. Apa-apa perkembangan saya akan masukkan di entri bahagian kedua, insya Allah. Manalah tahu boleh jadi panduan bakal graduan konvokesyen tahun depan pula.

Doakan saya untuk sebuah urusan membabitkan masa depan Khamis ini.

No comments:

Post a Comment

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***