Saturday, January 26, 2013

Jaulah Melaka 2012

Assalamualaikum.

Lama tak update blog. Sebenarnya saya nak bercerita tentang jaulah saya ke Melaka baru-baru ini. Alhamdulillah setelah sekian lamanya, saya kembali menjejakkan kaki ke tanah bersejarah ini. Last pergi masa sekolah rendah, itu pun bersama rombongan sekolah. Kalau pergi sendiri, jangan haraplah. Abah memang tak rajin nak drive jauh-jauh.

HARI 1 (22 Disember 2012)

Jam 12 tengah hari lebih, saya dan Mirza bertolak dari UIA menggunakan kenderaan awam yang tersedia. Lebih kurang jam 1 lebih kami tiba di Terminal Bersepadu Selatan di Bandar Tasik Selatan. Terasa 'jakun' seketika sebab betapa canggihnya TBS! Pudu Sentral pun tak canggih begitu.

Terus menuju ke kaunter tiket. Alamak! Ramai pula orang. Jeling-jeling mesin jual tiket agak lengang jadi kami terus ke sana. Agak 'jakun' juga hendak menggunakan mesin untuk beli tiket. Maklumlah, di Pudu Sentral mana ada semua itu. Tiket kami jam 2.30 petang, menaiki Metro Bus.

Lebuh raya agak sesak terutamanya di Plaza Tol Nilai. Sepatutnya dari KL-Melaka hanya makan masa 2 jam saja, tetapi kami sampai di Melaka Sentral jam 5 ke atas. Setibanya kami di sana, kawan saya (yakni tuan rumah yang bakal kami tumpangi) datang bersama ibunya, terus dibawa menikmati mi sup di Tengkera. Ramai sangat pelanggan! Melayu, Cina dan India semua ada.

Kami sampai di rumah kawan (di Bukit Rambai) lebih kurang jam 6.45 petang. Terus berehat, solat dan makan lagi, hehehe. Sempat lagi bergosip selepas makan malam, biasalah bila hampir setahun tak berjumpa.

HARI 2 (23 Disember 2012)

Pagi yang indah! Dijamu dengan sarapan istimewa mi goreng hasil air tangan ibu Syafiqah. Sempat menonton TV seketika, sebelum bersiap-siap untuk keluar 'merayau' di Bandar Melaka. Jam 12 tengah hari, kami menunggu bas. Lama juga menunggu, nasib baik ada bas ke Melaka Sentral. Selepas itu kami bertiga perlu tukar bas untuk ke Bandar Melaka. Kemudian, kami sampai betul-betul di hadapan Dataran Pahlawan Mall, terus masuk untuk ke restoran (perut sudah bergendang-gendut!). Station Kopitiam menjadi pilihan, dan saya memilih untuk menyantap hidangan nasi goreng Thai.

Lepas menyantap, terus solat dan sambung berjalan-jalan lagi dalam Dataran Pahlawan Mall sampai nak tercabut kaki rasanya. Lepas di DP, sambung lagi ke Mahkota Parade yang terletak sangat dekat dengan DP, hanya perlu lintas jalan saja. Kami meneruskan perjalanan lagi ke A Famosa. Lama sangat tak datang sini, tak tahu pula sebelah-menyebelah dengan Mahkota Parade. Banyak gila beca warna-warni, teringin nak naik tapi bila tengok harga, alamak! RM40 sejam. Okey, terbatal hasrat dan terus berjalan ke Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan. Kami terus berjalan dan berjalan. Ya, berjalan sampai habis putus kasut saya. Itu pun masih sempat lagi merayau ke Istana Kesultanan Melaka dan Taman Larangan Istana. Nekad tak? Hahaha. Oh ya, bayaran masuk ke Istana Kesultanan Melaka hanya RM2 seorang. Kami terus menuju ke dalam istana dan taman larangan.

Puas berjalan di bawah bukit, kami teruskan ekspedisi ke atas bukit pula. Ya, mendaki bukit untuk ke puncak Kota A Famosa dengan kasut yang putus! Sempat lagi singgah di gerai yang menjual aneka cenderahati untuk dibawa pulang ke KL di lereng bukit.


Turun bukit, terus pergi melawat Bangunan Merah di bawah. Habis tawaf gerai-gerai di sekeliling Stadhuys, kami berpatah balik sebab nak beli kasut baru. Masuk balik ke Dataran Pahlawan Mall, terjumpa Polo buat sale besar-besaran, sempat juga rembat kasut baru dengan diskaun hebat! Langit beransur gelap, dan kami memutuskan untuk segera pulang. Sampai rumah dalam jam 9 malam. Dahsyat?

HARI KETIGA (24 Disember 2012)

Awal pagi, kami masih di rumah. Sarapan, kemudian tolong Syafiqah masak. Petangnya kami dibawa ibu kepada Syafiqah untuk ke Perigi Hang Tuah dan ziarah rumah saudara mereka di Limbongan.


HARI KEEMPAT (25 Disember 2012)

Hari terakhir di Melaka. Kami perlu pulang ke KL. Kalau ikutkan hati, memang keberatan gila nak balik tapi mengenangkan ada kelas ulangkaji subjek novel pada 27 Disember, kami memang kena balik segera. Okey, dapat tiket bas jam 11 pagi. Rasa sayu nak tinggalkan Syafiqah dan keluarga yang baik hati tetapi apakan daya. Tepat jam 1 kami tiba di TBS, terus ke KL Sentral dan pulang ke UIA dan meneruskan kehidupan seperti biasa sebagai seorang pelajar UIA. Kepada Syafiqah dan keluarga, terima kasih ya sudi menerima kunjungan kami? Budi baik kalian akan selalu dikenang. Nanti kami datang lagi, hehehe. Next jaulah? Mungkin ke Kuala Kangsar pada Tahun Baru Cina nanti.

Wassalam.

2 comments:

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***