Friday, May 15, 2015

Chilling at Chiling

Assalamualaikum.

Entri basi setelah lama diperam akibat kesibukan seorang pelajar tahun akhir. Nak ceritanya bulan April lepas seberapa orang rakan rapat SMSTSP merancang untuk berpiknik di air terjun. Rancang punya rancang, akhirnya kami bersepakat untuk ke Santuari Ikan Sungai Chiling yang terletak di Kuala Kubu Bharu, Selangor. Perjalanan mengambil masa hampir dua jam and I tell you subhanallah pemandangan sepanjang jalan sangatlah cantik!

Kami bertolak seawal jam sembilan pagi lebih. Tolak tambah dengan masa ke stesen minyak dan sebagainya, kami sampai di tempat kejadian sekitar jam sepuluh. Dah nama pun hujung minggu, punyalah ramai orang! Siap berbas lagi.

For your information, untuk masuk merentasi jambatan sungai menuju ke air terjun utama pengunjung perlu membayar bayaran masuk sebanyak RM1 setiap orang. Dan bayaran RM3 juga dikenakan pada setiap item makanan yang nak dibawa masuk merentas jambatan Lintasan 1. Tak ke mencekik darah? Relaks, relaks. Bayaran tersebut akan dikembalikan sekiranya anda berjaya membawakan plastik atau bekas makanan yang dibawa masuk mengikut item. Contohnya, katakanlah bawa sepuluh bungkus nasi lemak berbungkus daun pisang maka bila nak tuntut duit kena bawa sepuluh bungkus sisa balutan nasi lemak tadi. Faham? Rasionalnya untuk elakkan anda buang sampah merata-rata. Kebetulan pada hari kejadian saya dan rakan-rakan bawa makanan punyalah banyak dan malas nak membayar, kami makan di luar kawasan saja. Jadi tak perlu bayar banyak. Keluarkan RM10 saja untuk sebungkus sandwich, satu tupperware telur hancur dan mayonis berserta dengan sepaket asam.

Picnic time! Punyalah banyak makanan yang dibawa dari Gombak
Sekitar jam sebelas, the real adventure began! Untuk ke air terjun, pengunjung perlu meredah laluan hutan sejauh tiga kilometer. Penat itu jangan cakaplah. Mana dengan kena redah tiga anak sungai paras lutut dan pinggang. Memang adventurous I tell you! Lebih kurang sejam kami pun sampai. Memang puas redah laluan berliku sebab air terjun di Sungai Chiling ini masya Allah sangatlah cantik! The interesting fact is that dalam air terjun yang crystal clear itu boleh nampak ikan kelah berenang dengan riang. Well, nama pun santuari ikan jadi memang ikan sangat banyaklah. Sambil mandi-manda dapatlah bagi ikan-ikan ini makan. Kenduri sakan nampaknya mereka.

Perjalanan bermula

Meredah anak sungai menuju ke air terjun utama
Dah puas berendam, masa untuk pulang jadi sejam lagi diperlukan untuk meredah keluar ke pintu utama. Bila balik ini tak terasa sangat jauh perjalanannya. Keluar hutan pun dah pukul tiga lebih, tuntut duit deposit item makanan dan pulang.

Segala kepenatan terbalas bila dapat luangkan masa dengan rakan-rakan dan yang penting dapat menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan. Antara gambar kenangan di sana.





No comments:

Post a Comment

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***