Friday, May 15, 2015

Review: The Kite Runner (novel)

Assalamualaikum.

Lama sungguh tak kemaskini blog! Saja nak beritahu yang lecture week saya dah berakhir jadi sekarang dah masuk study week dan kemudiannya final exam! Cepat sungguh masa berlalu.

Entri kali ini saya nak kongsikan review saya berkenaan dengan sebuah novel yang sangat dekat dengan hati saya bermula dari awal semester ini sejak saya mula-mula membelinya. The Kite Runner, begitulah tajuk yang diberikan oleh penulis, Khaled Hosseini. Berlatar belakangkan kehidupan di Afghanistan selama tiga era pemerintahan. To be honest, mula-mula saya pandang sebelah mata saja. Ini pun beli sebab diwajibkan untuk baca gara-gara kelas World Literature in English. Dan ini novel pertama yang saya beli dan baca dari kalangan lima buah novel yang diwajibkan untuk beli.

Why bother to review this book?

Jawapan saya, sebab saya nak suruh anda semua turut selami kisah perit, suka dan duka dalam The Kite Runner. Serius, inilah novel pertama dalam hidup saya yang berjaya buat saya tak boleh move on sejak kali pertama membacanya. Bahasa Inggerisnya mudah difahami, tak berbelit-belit macam empat buah novel lain yang saya baca untuk subjek ini.

Kenapa sampai tak boleh nak move on?

Anda akan temui Amir si ego dan Hassan yang setia dan sanggup korbankan apa jua untuk Amir. Saya puji bagaimana penulisnya menyusun plot novel ini. Diselitkan juga latar masa dan masyarakat Afghanistan yang dijajah oleh Rusia dan kemudiannya puak Taliban yang mengucar-kacirkan kehidupan penduduk di sana. Susah saya nak jelaskan semuanya, tapi apa yang membuat saya tersentuh hati dengan The Kite Runner ialah konflik diri Amir, Hassan dan Baba (ayah kepada Amir).

Baiklah, saya ceritakan sedikit sinopsis novel ini. Amir, pada awal cerita ini berusia 12 tahun, berkawan baik dengan Hassan, anak kepada orang gajinya iaitu Ali. Perbezaan etnik antara mereka juga merupakan satu isu yang diketengahkan oleh Khaled. Amir, daripada kaum Pashtun (kelas sosial tinggi) manakala Hassan daripada Hazara (low class society). Hassan lalui banyak benda malang dalam hidup tapi dia cukup disayangi oleh ayah Amir iaitu Baba, seorang lelaki terpengaruh di Kabul. As the story goes on, anda dapat 'merendamkan' diri dalam kisah persahabatan Amir dan Hassan, konflik hubungan Amir-Baba, konflik etnik Pashtun-Hazara yang seterusnya memalitkan suatu insiden hitam dalam hidup Amir dan Hassan. Ditambah pula dengan kekejaman pemerintahan Rusia memisahkan kedua-duanya. Hassan kekal di Afghanistan, manakala Amir dan Baba memilih untuk ke California, USA.

Amir dan Baba temui kesukaran untuk menyesuaikan diri di tempat asing. Di Amerika, personaliti Amir sedikit sebanyak berubah. Berkahwin dengan Soraya dan hidup bahagia walaupun tak dikurniakan anak. Kematian Baba merubah hidupnya 100%. Kehidupan Amir di Amerika seterusnya disusuli dengan terbukanya suatu rahsia terbesar dalam hidup dia, Hassan dan Baba. Suatu rahsia yang membuatkan dia perlu kembali ke Kabul demi sebuah redemption.

Emosional pula saya bercerita. Apa-apapun, lima bintang saya berikan Khaled Hosseini untuk The Kite Runner. Novel ini juga telah difilemkan tetapi saya syorkan kepada anda, bacalah dulu novelnya, 'rendamkan' diri dengan kisah yang panjang antara Amir dan Hassan.

P/s: a bunch of thanks kepada Prof. Quayum yang memperkenalkan novel ini kepada saya. Rasa macam nak perah otak fikir cerpen baru yang boleh diinspirasikan dari The Kite Runner ini. Cepatlah habis final exam!


Wassalam.

2 comments:

  1. nnt nak g cari jugak la...voucher buku masih ada..huhuhu...

    rasa macam tertarik dgn plot dia...walaupun terlalu banyak kesedihan yg ditonjolkan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli! Sangat disyorkan untuk membacanya sebab memang puas hati. Boleh tahu serba sedikit tentang negara Afghanistan dan penduduknya. Insya Allah berbaloi spend BB1M untuk buku ni, hehe. Kat MPH & Kinokuniya masih banyak yang available.

      Delete

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***