Tuesday, March 17, 2015

Ke Putrajaya Ke Kita

Assalamualaikum.

Alkisahnya hujung bulan Februari yang lepas, nak dikatakan rezeki semester terakhirlah juga apabila saya diumumkan sebagai pemenang bagi peraduan "Tag, Follow & Win" yang dianjurkan oleh Kak Fana di Instagram beliau di www.instagram.com/zafniscreations. For your information, Kak Fana ini merupakan tukang jahit untuk dres Muslimah terutamanya dres untuk majlis pertunangan dan perkahwinan. Dah lama minat dengan baju-baju rekaan Kak Fana sejak terjumpa fanpage FB beliau dahulu kala.


Disebabkan baju-baju rekaan beliau semuanya custom made, jadi kenalah berjumpa dengan si tukang jahit untuk ambil ukuran semua. Lepas susun masa, Kak Fana ajak berjumpa dengan beliau di Alamanda Putrajaya. Mula-mula debarlah juga disebabkan dah lama tak menapak ke Putrajaya. Tak tahu nak naik bas apa di sana dan sebagainya. Apa lagi, dengan bantuan Google saya pun mulalah mencari informasi tentang bas dan juga ERL. Ramai yang cadangkan untuk naik ERL dari KL Sentral terus ke Putrajaya Sentral, dan dari situ naik bas Nadi Putra ke Alamanda. Nampak macam susah saja. Dahlah seorang diri, namun demi dres percuma kugagahkan juga. Haha.

Pagi-pagi lagi sekitar jam lapan saya bertolak dari UIA, terus naik LRT ke KL Sentral. Memandangkan hari bekerja maka terpaksalah berhimpit macam tin sardin sementara nak sampai ke destinasi yang dituju. Lebih kurang jam sembilan saya tiba di KL Sentral, terus menuju ke kaunter tiket ERL KLIA Express. Harga tiket asal dari KL Sentral ke Putrajaya ialah RM9.50, tetapi sebab saya sertakan sekali dengan Kad Diskaun Siswa 1Malaysia dapatlah diskaun tinggal RM6.70 saja. Murah kan? Berguna juga kad yang dah lama terperap dalam dompet. Cumanya validity period untuk penggunaan tiket diskaun kad siswa itu cuma lima minit. Mujurlah masa turun ke platform tren dah tersedia jadi cuma masuk dan terus duduk.

Tak sempat ambil gambar tiket, resit pun jadilah nak
tunjuk bukti dapat diskaun, haha
Perjalanan dari KL Sentral ke Putrajaya cuma memakan masa lebih kurang setengah jam. Bila dah sampai Putrajaya Sentral terus turun ke tingkat bawah untuk naik bas Nadi Putra. Jangan risau bagi sesiapa yang tak tahu bas nombor berapa sebab dekat setiap platform dah ada destinasi laluan setiap bas. Bagi yang masih tak berpuas hati boleh pergi tanya terus di kaunter. Yang menariknya, tambang untuk bas Nadi Putra ini cuma lima puluh sen. Murah! 


Dah tak ingat naik bas nombor berapa, saya terus cari bas ke Alamanda. Tak ramai orang waktu itu memudahkan perjalanan saya. Dapatlah meronda-ronda bandar Putrajaya yang rasanya dah berbelas tahun tak singgah. 

Masjid Putra dari jendela bas

Boleh nampak bangunan pentadbiran PM
Dah puas pusing-pusing Putrajaya yang cantik ini, sampailah saya di Alamanda. Sunyi sepi saja keadaannya. Agaknya sebab hari bekerja jadi tak ramai orang yang berada di sana sewaktu saya tiba. Tak lama menunggu Kak Fana pun sampai dan saya dibawa ke rumah kediaman Kak Fana di Pinggiran Putra, tak jauh dengan Alamanda untuk ambil ukuran. Kak Fana ini kebetulan super senior di UIA, bekas pelajar Landscape Architecture tapi sekarang ambil upah menjahit pakaian untuk majlis pertunangan dan perkahwinan sepenuh masa. Lepas ambil ukuran baju Kak Fana hantar saya di Stesen LRT Bandar Tun Razak seterusnya saya ambil LRT untuk pulang ke UIA. Sempat lagi masuk kelas pukul dua petang. Pantas dan efisien sungguh perjalanan hari ini. 

Jumpa lagi jika panjang umur, Putrajaya.


No comments:

Post a Comment

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***