Friday, March 6, 2015

Blue to Yellow

Assalamualaikum.

Tanggal 26 Februari jadi tarikh terakhir saya menggunakan perkhidmatan syarikat telekomunikasi Celcom. Alkisahnya dah lama nak bertukar telco cuma tak tahu syarikat mana yang berikan perkhidmatan dengan kadar yang menarik dan berpatutan untuk saya sebagai seorang manusia yang masih bergelar pelajar ini. Kalau sebelum ini, saya gunakan Celcom untuk telefon bimbit dan Maxis untuk pelan broadband. Namun bila difikirkan kembali saya agak terbeban dengan duit yang perlu dikeluarkan untuk tambah nilai Celcom dan duit untuk bayar bil Maxis sebanyak RM68 setiap bulan, saya nekad. Masa untuk berubah!

Akhirnya, saya ke Digi Center yang terdekat iaitu di Giant Batu Caves. Ini pun lepas dah buat kajian fasal plan-plan yang ditawarkan oleh Digi. Jangan lupa, kalau nak bertukar telco periksa dulu dekat kawasan anda itu ada ke tak liputannya, yang paling penting internet. At least kalau ada setakat 3G pun kira baiklah. After taking into consideration all the stuff (sebab bila balik kampung, Maxis langsung tak ada liputan, maka membazirlah nak membayar every month without using it), memang final decision to change my telco. And yes, here we go.

Pergi ke kaunter Digi Center, cakap nak tukar telco (but for my case, I choose to retain my old Celcom number) and he/she will tell you the Digi plans for prepaid and also postpaid. Kisahnya saya dah malas nak reload and kalau prepaid validity setiap kali reload tak lama, makanya saya pilih plan postpaid. Jangan cop kaya pula, sebab plan postpaid lebih menjimatkan saya. I choose Digi Smartplan with 2GB internet, 100 minutes free call and 100 free SMS from just RM50 every month. Nak tahu apa lagi plannya, bolehlah selongkar di laman web Digi. Bagi IC dekat pekerja, tunggu sampai semuanya siap and get ready to change.

Tak lama lepas daftar untuk tukar, Celcom akan
SMS ini kepada anda
You have to wait maximum for 24 hours untuk pertukaran berlaku. Malas nak terang fasal semua dah tahu rasanya, hahaha.

Penukaran berjaya
Well, setelah menggunakan Digi lebih seminggu saya rasa berpuas hati. Sebab liputan internetnya ada walaupun di rumah saya yang tak ada liputan 3G Maxis. Laju pun laju. So yes Digi please be kind to me in the future also yeah.


1 comment:

  1. digi mmg best!
    terbest dr yg lain..
    internet pon murah.. hihi

    ReplyDelete

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***