Tuesday, January 19, 2016

Ceritera Langkawi 2016 (Bahagian 2)

Assalamualaikum.

Okey, kita sambung kisah percutian saya di Langkawi dari entri saya sebelum ini.

Ahad, 17 Januari 2016.

Pagi-pagi lagi lepas makan alas perut di bilik kita orang berkemas-kemas untuk balik. Tapi tak balik lagilah, hari masih muda. Asalnya nak pergi Dataran Lang untuk ambil gambar sebab cuaca masih redup dan tak panas tapi memikirkan minyak kereta sewa yang masih banyak, last minute decide untuk pusing-pusing pulau. So kita orang buat keputusan untuk ke Tanjung Rhu sebab nak sangat tengok pantai dan nak habiskan minyak. Tak jauh pun nak ke Tanjung Rhu. Bertolak pukul 8.30 pagi, sebelum pukul 9 dah sampai. Langsung tak guna apps Waze atau Google Maps sebab tak risau sesat. Gamak nak sesat, dalam pulau juga. Balik-balik akan jumpa signboard ke pekan Kuah. Lepas itu jalan pun dalam kampung saja, tak banyak kereta.

So here's some pictures at Tanjung Rhu.


The siblings 
Lepas balik dari Tanjung Rhu kita orang saja-saja lalu ikut airport Langkawi sebab nak luakkan minyak, haha. Tak ada kerja kan?

Kembali ke pekan Kuah, lagi sekali saya dan mak menuju ke Haji Ismail Group. Kali ini bukan di kompleks tapi di bangunan lama. Sempat teman mak belek-belek pinggan mangkuk. Bukan belek saja okey, beli lagi. Dasar mak-mak sangat, hahaha. Disebabkan Kedah cuti umum sempena keputeraan Sultannya maka banyak juga kedai yang tak dibuka.

Balik ke hotel, terus kemas-kemas barang sebab nak balik. Tiket feri ke Kuala Perlis jam dua setengah petang jadi dalam pukul 12 tengah hari lepas makan, check-out hotel apa semua, terus bergerak ke jeti. Lagipun dah janji nak hantar balik kereta dalam pukul 12 tengah hari ke atas. Disebabkan lambat lagi nak dapat masuk balai menunggu, saya, mak dan adik bergambar kenangan di Dataran Lang.






Dah puas bergambar kita orang pun bergerak masuk ke balai menunggu. For your information, balai menunggu jeti ini hanya boleh masuk sejam sebelum waktu berlepas. Contoh kalau tiket kau orang jam 2.30 petang, pukul 1.30 petang baru petugas jeti bagi masuk. Ingatkan nak periksa beg setiap seorang sebab borong kain batik banyak-banyak, tapi pegawai kastam nak pandang kita pun tak nak. Agaknya sebab hari itu ramai sangat orang dan dia orang pun malas jadi terlepaslah dari pemeriksaan kastam. Yay! Kalau nak diikutkan memang tak boleh bawa keluar kain batik dari pulau sebabnya, entahlah. Tanya mak, mak kata kalau bawa keluar juga nanti kena bayar cukai. Eh, tapi kata pulau bebas cukai? GST pun ada.

Masa menunggu di balai menunggu ya Allah panas gila macam sauna. Lepas itu kau orang dapat tengoklah orang yang nak keluar pulau borong berkotak-kotak barang macam perkakas dapur semua. Macam dekat tempat sendiri tak ada saja hahaha biarlah dah duit sendiri kan, bukannya kacau duit kau pun. Tapi panas memang panas. Mohonlah pihak pengurusan jeti lepas ini upgrade sikit balai menunggu itu supaya tak kepanasan macam cacing lagi.

Dalam pukul 2.15 petang dah boleh masuk feri. Maka berpusu-pusulah anak-anak ayam yang baru terlepas dari reban lari-lari ke feri. Ingatkan dapat merasa kesejukan air-cond macam feri dari Kuala Perlis ke mari tapi ya ampun panas lagi macam sauna. Kalaulah boleh kurus. Haha. Maka sejam jugalah bertahan siap sinsing lengan baju lagi. Mujur yang duduk di sebelah saya perempuan. Sempatlah tertidur dalam feri dek keletihan. Dalam 3.30 petang dah sampai di Kuala Perlis.

Sekian saja kisah percutian singkat saya yang tak seberapa ini.

Bila pula agaknya nak pergi Langkawi lagi?

No comments:

Post a Comment

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***