Wednesday, April 18, 2012

Forum - Jagalah Allah, Allah Akan Menjagamu

Assalamualaikum.

InsyaAllah kali ni saya nak kongsikan pengalaman & intipati sepanjang menghadiri forum anjuran Mahallah Safiyyah, UIAM Gombak yang bertajuk seperti tajuk entri kali ni. Alhamdulillah, syukur sebab bukan senang nak dapat kesempatan untuk join sebarang majlis ilmu di sini. Busy dengan assignment apa semua, tapi rohani pun kena juga diberi pengisian kan?

Forum on Contemporary Issue - Jagalah Allah, Allah Akan Menjagamu
Tempat: Court, Mahallah Safiyyah
Tarikh: 13 April 2012
Moderator: Ardi Herman Mohd Mardzi (TV Alhijrah)
Ahli Panel: Catriona Ross & Aimie Sofea (Juara Solehah TV Alhijrah)

1. Konsep ‘IHFAZILLAH, YAHFAZKA’ – jagalah Allah, Allah menjagamu.
2. Sepatutnya kita kenal dan sentiasa ingat Allah terutamanya ketika waktu senang dan lapang agar Allah   akan mengingat kita tatkala waktu kita dalam kesusahan.
3. Sentiasa meminta pertolongan Allah-mengharapkan pertolongan Allah.
4. Sesetengah manusia yang mati hatinya, mereka tidak memberi peluang untuk untuk hati supaya lebih sayangkan Allah
5. Mereka yang mencari redha Allah dalam manusia maka Allah akan cukupkan segala-galanya di dunia dan akhirat.
6. Apabila kita mendekatkan diri dengan Allah, kita akan dapat berasakan betapa dekatnya Allah dengan kita.
7. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tidak sempurna iman seseorang selagi  mereka tidak mengasihiku lebih daripada ibu mereka.”
8. Punca berlakunya gejala sosial dalam masyarakat disebabkan oleh mereka tidak mengamalkan ajaran Islam secara menyeluruh.
9. Doa yang digalakkan untuk diamalkan: “Ya Allah peliharalah aku dengan Islam ketika aku berdiri. Peliharalah aku dengan Islam ketika aku duduk. Peliharalah aku dengan Islam ketika aku terbaring. Jangan gembirakan orang yang memusuhiku dan yang menyimpan dengki kepadaku. Ya Allah, aku memohon kepada-Mu semua kebaikan yang ada di Tangan-Mu. Dan aku berlindung kepada-Mu dari seluruh simpanan kejahatan yang ada di Tangan-Mu.”
10. Rasulullah s.a.w. tidak mengakui ummatnya yang berbuat mungkar, yang tidak mengikut perintah Allah.
11. Setiap Muslim perlu sentiasa beringat, tidaklah seorang Muslim itu ditimpa musibah kecuali untuk dihapus dosanya.
12.  Jagalah Allah di waktu senang, nescaya Allah akan menolong kita di waktu susah
13.  Apa sahaja yang kita lakukan, harus lillahi taala kerana ia akan menjadi ibadah.
14.  Semakin dekat dengan Allah, semakin kuat ujian yang diberikanNya.

Ini salah satu forum terbaik yang pernah saya hadiri. Catriona Ross banyak cerita pengalaman hijrah beliau sampai membuatkan hati tersentuh dengar kisah beliau. Ardi Herman pulak tak gagal dalam mengendalikan forum. Aimie Sofea pun bukan main semangat bercerita tentang kisah beliau. Semoga Kak Cat terus diberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan sebagai khalifatullah. Insya Allah, semoga kita sentiasa menjadi hamba Allah yang takkan pernah melupakan Dia walaupun sesaat.

Nak jugak letak gambar kenangan bersama Ardi Herman. Tak sempat bergambar dengan Catriona Ross & Aimie Sofea. 

Saya, Ardi, Mirza & Fanie :)
Wassalam.

No comments:

Post a Comment

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***