Tuesday, November 24, 2015

Trend Pakaian Formal Wanita Terkini

Assalamualaikum.

Each and every one of us tahu betapa pakaian sangat penting dalam kehidupan seharian manusia. Pakaian ini pula ada macam-macam jenis. Tambah pula peredaran zaman membuatkan fesyen turut berkembang. Kalau dulu orang cuma kenal tudung bawal, sekarang, you name it. Tenggiri, siakap, keli, belanak. Itu tak termasuk jenama-jenama pakaian berdasarkan nama artis. Tudung Neelofa, tudung Datuk CT, Fauziah Latiff, Ziana Zain (ada ke?), jubah Hafiz Hamidun, Fattah Amin (eh?).

Memandangkan si penulis blog ini bakal mencecah usia 24 tahun menjelang 2016, jadi untuk entri kali ini saya ingin bercerita tentang trend pakaian formal. Anda mesti tertanya-tanya, apa kaitan umur 24 tahun dengan nak cerita fasal pakaian formal? Tidakkah tebiat namanya? Sabar, sabar. Usia sebegini sememangnya sinonim dengan alam pekerjaan profesional, lebih-lebih lagi kepada graduan yang baru saja tamat pengajian di universiti. Masa dekat universiti, pakai baju apa ke kelas pun tak ada siapa kisah. Formal atau tak formal, who cares? Asal ikut dress code, tak kena saman, sudah (situasi di universiti saya, hehe). Lagipun dekat universiti jarang ada orang yang bagi panduan berpakaian ketika bekerja, melainkan jika anda mengikuti mana-mana kursus grooming alam pekerjaan.

But but but, bila dah melangkah ke alam pekerjaan, perkara sebegini harus diberi perhatian. Saya sendiri akui saya sangatlah tak mahir dalam bidang pemilihan pakaian. Apa yang sedap dipakai dan nampak cantik di mata saya, itulah pakaian saya. Yang penting, syariah compliance. Bila bekerja, mana boleh main hentam pakai apa yang kita suka. Lagi-lagi bekerja dengan syarikat gergasi dan raksasa yang sangat menitik beratkan isu professionalism kepada pekerja mereka. Jangan nak buang tebiat pergi pakai t-shirt dengan seluar pendek macam dekat rumah ke pejabat kalau tak sudi dicepuk oleh bos. Takkan nak pakai seksi-meksi pula. Jangan cari fasal!

Bila buat beberapa kajian sedikit, barulah terbuka mata tentang trend pakaian formal wanita. Untuk lelaki mungkin kena Google di blog-blog bloggers lelaki (kot, hehe). Selalu orang akan tanya, pakaian formal itu macam mana? Macam mana nak kelihatan formal tetapi pada masa yang sama masih lagi nampak elegan dan yang penting, syariah compliance.  

Pakaian berwarna putih/pastel

Pergilah mana-mana pejabat pun, hatta swasta mahu pun kerajaan, putihlah warna yang sinonim dengan formaliti. Lagi-lagi kalau dipadankan dengan hitam. Tengok sajalah lawyers yang sinonim dengan warna sebegini. Nampak sangat smart, dan yang penting formal dan sesuai dengan pekerjaan mereka. Tak kisahlah sama ada nak berbaju kurung putih atau berkemeja putih, memang nampak segak di mata sesiapa yang memandang. Kadang-kadang mungkin ada yang tak selesa berbaju putih. Katanya nanti cepat kotorlah, nampak suci sangatlah (boleh pula begitu?). Tak nak putih, no problem. Pilih pakaian berwarna pastel macam lavender, light peach, light mint dan semua light light yang lain (macam pilih warna cat rumah pula).



Agaknya kena reject temuduga tiga bulan lepas sebab pakai dark purple (kot, hahaha).

Pakaian hitam

Bak kata orang putih, you can never go wrong with black! Pilihan paling selamat katanya. Selain meningkatkan level of confidence kita, pakaian berwarna hitam juga akan memberi ilusi tubuh badan yang lebih kurus dan penampilan yang lebih elegan. Wah, wah. Tak teruja ke anda lebih-lebih lagi bab kurus? Haha.



Mix and match attire

Ini dah terlalu biasa bagi kaum perempuan. Tambah-tambah trend sekarang banyak betul blaus dan skirt berwarna-warni macam lollipop. Cantik memang cantik, lagi-lagi kalau kena padanannya. Lepas itu dipadankan pula dengan tudung yang bermacam-macam jenis. Sampai keliru, “eh dia ni nak pergi bekerja atau nak berjalan-jalan dekat Suria KLCC?”. Mix and match pun yalah juga, tapi jangan sampai main hentam pilih warna kontra yang nampak serabut di mata orang. Takut orang tengok dah serupa pokok krismas. Meriah!



Outerwear – blazer/jaket

Ini pun trend yang agak baru saya lihat pada zaman sekarang. Bukan trend pakai blazer macam kot lelaki ala-ala Tuan Anas Mikael dalam TV itu, bukan! Jaket dan blazer untuk wanita sekarang pun banyak dah dimodenkan. Ada pelbagai warna dan fesyen yang sangat menarik perhatian. Nampak bergaya pun ada. Yang penting, masih mengekalkan ke’profesionalisme’an anda sewaktu bekerja.



Macam mana, dah dapat pencerahan tentang pakaian formal wanita yang terkini? Lepas ini dah bolehlah periksa wardrobe masing-masing, tengok mana pakaian yang sesuai dengan pekerjaan masing-masing. Kalau yang tak banyak koleksi pakaian yang sesuai dengan situasi formal, bolehlah beli buat koleksi. Thanks to ZALORA Malaysia yang ada banyak koleksi pakaian sesuai dengan kehendak pengguna, dari formal to casual, busana Muslimah dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***