Tuesday, February 7, 2017

My Master's Journey - End of Semester 1

Assalamualaikum. 

Dah berbulan lamanya tak menulis di blog. Terima kasih untuk semua yang masih lagi sudi menyinggah dan tinggalkan komen atau pertanyaan di sini dan juga di emel. 7 Februari tahun 2017 baru rasa nak menulis balik. Apalah.

Alhamdulillah, selesai sudah semester satu pengajian peringkat master saya. Kelas cuma sehari seminggu yakni Sabtu dari jam sembilan pagi sampai enam petang tapi kepenatan mengalahkan kelas budak undergraduate yang hari-hari. Mungkin sebab kelas seharian, sampai rumah pun dah malam. Balik rumah terus tumbang. Itu pun kadang-kadang terpaksa gagahkan badan dan mata nak siapkan apa yang patut untuk submission. Ternyata perjalanan ambil master ini bukan satu benda yang mudah. Orang mungkin nampak "ala kelas seminggu sekali, subjek tak banyak" tapi hakikatnya tuan punya badan saja yang rasa. Padahal baru semester satu. Subjek specialization pun tak sentuh lagi dah rasa penat. Aduhai. Banyak benar merungutnya. 

Despite of all ups and downs in semester one, I barely survived alhamdulillah. Ingat lagi masa kelas terakhir sempat lagi pensyarah bagi tugasan baru (walhal workload 5-10% saja pun). Tak termasuk dengan dua jenis report kena tulis. Sakit jiwa nak baca artikel dari jurnal lagi. Itu pun banyak copy paste dan ubahlah guna ayat sendiri nanti kena dakwa plagiat pula hahaha. Pendek kata, dugaan dan cabaran masa master memang menggila kalau nak dibandingkan dengan dugaan zaman degree. Kalau tak kuat, alamatnya sebulan lepas commencement of the semester pun boleh tumbang. Tak masuk lagi dengan dugaan bila tengok kawan sebaya dah dapat pekerjaan tetap, dah kahwin, dapat anak. Fuh, benda-benda ini memang menguji semangat tahu? Seriously, once you step up into this path, there's no turning back. Above all, alhamdulillah dan syukur ya Allah. Pada saat orang lain ada yang lagi susah nak sambung belajar atas masalah-masalah seperti kewangan seumpamanya, Dia berikan peluang ini. For me, learning is a lifelong journey. So make it enjoyable. Insya Allah.

My Educational Psychology class

My Sociology in Education class
Kredit gambar kepada err, tuan punya gambarlah. Hahaha.

Dan kini, semester kedua mula menjengah. Dan lepas ini tak tahu lagi bila nak update dengan entri baru hahaha. Boleh terus emel saya ataupun tinggalkan komen di blog kalau ada sebarang pertanyaan tentang entri-entri terdahulu. Well, most of the comments banyak tanya tentang UIA. Rindunya zaman undergraduate dulu. 

Sekian.

4 comments:

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***