Thursday, August 25, 2016

Registration Day - Master of Education UUM (Ijazah Sarjana Pendidikan - Pengajaran Bahasa Inggeris)

Assalamualaikum.

Seperti yang dijanjikan dalam entri ni saya nak berkongsi pengalaman mendaftar untuk program Ijazah Sarjana Pendidikan (Pengajaran Bahasa Inggeris) di Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah. Alhamdulillah proses pendaftaran berjalan dengan lancar. Terima kasih untuk si Angah sebab tolong hantarkan pergi balik. Heh.

Pukul 9 pagi baru bertolak dari rumah bukan main relaks haha mentang-mentanglah dekat saja dengan rumah. Dalam 9.40 pagi sampailah ke tempat pendaftaran iaitu di School of Computing yang terletak agak ke belakang. Besar gila UUM!

Lokasi pendaftaran (selepas)

Di sini saya ceritakan step by step prosedur hari kejadian untuk panduan bersama.

Proses 1

Cari papan tanda start dan beratur ikut local students (kalau anda pelajar tempatanlah). Nanti akan ada urusetia pendaftaran akan berikan anda borang checklist untuk diisi. Sediakan siap-siap surat tawaran yang dah dicetak, slip bukti pembayaran yuran dan transkrip akademik dan borang pemeriksaan kesihatan anda. Sampai ke giliran anda di kaunter, kau orang akan diberikan fail untuk ditulis nama dan maklumat lain di situ. Isi sampai habis dan terus ke kaunter seterusnya.

Proses 2 - Kaunter Bendahari 

Tak ada apa sangat, cuma bawa saja fail tadi ke kaunter untuk urusetia Bursary Department periksa.

Proses 3 - Kaunter Pendaftaran

Dekat sini ada tujuh kaunter kalau tak silap saya. Beratur tunggu giliran, dah sampai giliran, bagi fail pelajar tadi kepada urusetia. Sediakan sekali transkrip akademik, skrol ijazah terdahulu dan juga slip keputusan MUET (jika diminta). Filem x-ray pun kena serahkan masa ni. Habis penyerahan, nanti kau orang akan diberi postgraduate kit berupa beg galas, academic handbook warna-warni, user manual untuk guna perkhidmatan IT dan lecture schedule.



Proses 4 - Kaunter UUM IT

Say cheese! Di kaunter UUM IT ni semestinya disediakan perkhidmatan kad matrik. Bagi borang checklist tadi dekat urusetia bertugas, duduk di kerusi yang disediakan untuk ambil gambar, dan siap. Kad matrik boleh diambil di U-Assist pada tarikh yang dimaklumkan di situ.

Di kaunter sebelah ialah kaunter untuk daftar portal pelajar UUM. Dia orang sediakan laptop banyak-banyak. Laptop tak cukup, boleh guna komputer dekat makmal komputer berdekatan. Daftarlah siap-siap sekali dengan daftar wifi di telefon pintar masing-masing. Siap sudah.

Proses 5 - Kaunter SAC

Disebabkan saya dah hantar borang dah pun sebelum ni ke SAC, jadi tak perlu isi borang baru. Patutnya terus ke SAC untuk tanya tentang DPP, tapi selamba saja keluar pergi makan tanpa check-in asrama. Hahaha. Untuk yang belum buat permohonan penginapan mungkin boleh terus buat di situ dan tunggu keputusan dapat DPP mana.

Kalau yang tak nak duduk DPP tak perlu ke kaunter ni. Siaplah daftarnya. Sekian.

Sesi sebelah petang ialah sesi bersama dengan dekan Awang Had Salleh Graduate School iaitu Prof. Dr. Shuhada dan wakil-wakil pensyarah dari pusat pengajian di bawah UUM College of Arts & Sciences. Sesi berlangsung pada jam 2.15 petang bertempat di Dewan Kuliah Gugusan 4/1, School of Computing. Lepas dengar ucapan daripada dekan dan timbalan dekan, kami dibahagikan mengikut kursus masing-masing. Dengar pula taklimat daripada ketua jabatan pusat pengajian masing-masing. Tanya-tanya soalan. Dan habis.

So far simple saja hari pendaftaran untuk pelajar pascasiswazah ni. Semoga bermanfaat untuk sesiapa yang membaca.

No comments:

Post a Comment

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***