Tuesday, August 9, 2016

Temuduga Guru Sambilan MRSM

Assalamualaikum.

Isnin lepas (1/8/2016) tiba-tiba saja dapat panggilan daripada pejabat Jabatan Tenaga Kerja Negeri Perlis. Tanya tentang status sekarang sama ada dah kerja atau belum. Siap tanya course di universiti lagi. Then, 

"Kalau proceed untuk mengajar Bahasa Inggeris di MRSM boleh?"

Tengah blur macam tu terus iyakan saja. 

Kemudian Jumaat lepas (5/8/2016), pihak MRSM Beseri pun telefon minta datang ke temuduga untuk jawatan guru sambilan Bahasa Inggeris. Hah sudah, dah mula kalut siapkan sijil-sijil yang penting, resume dan adalah sikit-sikit Google tentang dasar pendidikan MARA, tentang MRSM semua.

Tiba hari kejadian.

Waktu dijadualkan temuduga pukul 10.30 pagi, tapi sebelum pukul 10 pagi dah sampai, masuk pejabat tanya dekat mana tempat temuduga, then terus ke bilik mesyuarat MRSM Beseri. Sampai saja dekat situ rupanya ada ramai lagi calon untuk guru sambilan untuk subjek Bahasa Melayu, Matematik, Bahasa Inggeris, Bimbingan dan Kaunseling dan Kemahiran Hidup. Setiap subjek tu adalah dalam empat atau lima calon guru kecuali Kaunseling dan Kemahiran Hidup yang ada cuma tiga. 

Ingatkan dah sampai tu boleh terus mula temuduga, rupanya sesi untuk calon subjek Bahasa Melayu pun tak habis lagi. Jadi kita pun sembang-sembanglah dengan calon lain yang menunggu dekat luar juga. Kebanyakannya memang tak ada pengalaman mengajar kecuali seorang dua yang memang ada ijazah dalam bidang pendidikan dan pernah mengajar. Calon yang saya jumpa ada graduan lulusan UITM, UTM, UIA (senior saya), USIM dan UUM (yang sempat sembang-sembanglah). 

Nak dekat pukul 1 petang baru dipanggil masuk. Punyalah lama. Panel penemuduga tu terdiri daripada pengetua MRSM Beseri sendiri, yang seorang tu tak dapat dikenalpasti jawatannya, dan yang lagi seorang mungkin guru Bahasa Inggeris di situ. Semuanya lelaki.

"How long have you been waiting outside?"

Haha kita pun jawablah dah sampai MRSM sejak sebelum pukul 10 pagi lagi. Sambil-sambil tu dia orang belek fail sijil dengan resume, tanya soalan tentang latar belakang pendidikan, family dan macam-macam. Soalan mungkin ikut mood panel agaknya. Mujur tak kena tanya tentang MARA, dahlah baca pun main-main. Mungkin sebab ni untuk jawatan guru sambilan jadi tak adalah ketat sangat temuduganya. Satu tips, kalau masa belajar dulu ada ambil subjek berkaitan dengan subjek, bolehlah cuba promosi diri sikit. Contoh macam saya pernah ambil subjek Learning and Teaching English jadi bolehlah goreng untuk yakinkan panel. In case kena tanya kenapa nak jadi guru, jawab saja apa-apa yang boleh meyakinkan panel. Yang penting, yakin. Dan, senyum jangan lupa. Jangan buat muka ketat sangat hahaha.

Fasa kedua dalam temuduga ni semestinya bahagian mock teaching. Dia orang dah sediakan tiga buku teks Bahasa Inggeris untuk calon jadi bolehlah pilih nak mengajar topik apa. Saya pun selak-selaklah buku teks tingkatan satu, jumpa topik tentang health. Jadi mengajar tentang health. Anggap saja pengetua dan siapa yang ada dekat dalam bilik temuduga tu sebagai pelajar kita. Kena buat selamba sikit. Jangan malu-malu. Itu yang termengajar nak buat esei tentang health tu. Hahaha. Tengah syok mengajar, panel suruh berhenti. Habis sudah.

Untuk seterusnya, pengetua pun tanyalah lagi macam mana nak uruskan pelajar yang bermasalah dalam pembelajaran terutamanya dalam Bahasa Inggeris. Untuk subjek-subjek yang lain pun, bagi saja jawapan yang ikhlas dari hati, Janji yakin. Kalau panel dah tak ada soalan lagi nak ditanya, kita pun boleh tanya balik. 

"What are your expectations towards all those candidates who come for the interview today?" 

Macam biasalah, pihak MRSM mahukan yang terbaik, yang boleh menyumbang sesuatu untuk sekolah terutamanya kepada pelajar MRSM sendiri. Haruslah, sekolah cemerlang katakan. Lepas tu bolehlah nak tambah-tambah sikit. Cakap saja, I will do my best to help students ke, not just contributing my time but also my money because I want to see students achieve blablabla hah goreng saja hahaha. 

Dalam 1.40 petang baru dapat keluar. Dan balik rumah. 

Sekarang dalam fasa menunggu sajalah keputusannya. Kalau ada rezeki, insha Allah MRSM Beseri aku datanglah. Kalau tak ada pun mungkin tu rezeki yang terbaik. 

Masa untuk fokus kembali persiapan untuk sambung master di UUM. 


4 comments:

  1. Moga berjaya dan terus berjaya. InsyaAllah, jika ada rezeki, tak ke mana perginya.

    ReplyDelete
  2. Salam..nak tnya..
    Saya ada apply untuk permohanan baru..macam nak nak cek lepas ke tidak untuk temuduga..
    Ni no saya 0179295799

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Biasanya mungkin saudara akan dihubungi through email/panggilan telefon.

      Delete

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***